Levyarvio: Tapani Rinteen ja Juha Mäki-Patolan yhteisalbumi tasapainoilee perinteisen ambientin ja minimalistisen jazzin välillä

Tapani Rinne & Juha Mäki-Patola
Open
Hush Hush

Open on saksofonisti Tapani Rinteen ja säveltäjä Juha Mäki-Patolan ensimmäinen yhteistyö.

Levyn musiikki tasapainoilee aika perinteisen ambientin ja minimalistisen jazzin välillä, kappaleesta riippuen jommalle kummalle puolelle hiukan kallistuen. Kokonaisuutena levyä leimaa kuitenkin vahva melodisuus, joko saksofonin, klarinetin tai pianon toimesta.

Open alkaa lyyrisesti. Kaksi ensimmäistä kappaletta tuntuvat runsaimmilta ja ilmentävät ehkä eniten sitä saksofonin soittotyyliä ja soundia, josta Rinne tunnetaan. Myös pianon panos on vahva ja lihaksikas. Levy rauhoittuu edetessään ja synapadit valtaavat enemmän ja enemmän tilaa. Monet niistä ovat poikkeuksellisen detaljirikkaita. Bassoklarinetti loistaa levyn rauhallisemmilla vesillä. Sen rikas, henkevä soundi sopii hienosti yhteen synien kanssa.

Yksi riemastuttavimmista hetkistä levyllä on viimeinen kappale Hover, jossa saksofoni palaa alun lyyriseen moodiin ja ylikin. Ote tuo mieleen klassisen 1980-luvun rockfonin, mutta istutettuna aivan eri yhteyteen. Kuvittele vaikka Glenn Freyn You Belong To The City, jossa intro ei koskaan lopu ja kaiku vain kasvaa.