Levyarvio: Tunnelmointia yöaikaan – Shana Clevelandin uusi levy on hienovarainen mutta yksiulotteinen

Arvio julkaistu Soundissa 6/2019.
Kirjoittanut: Jussi Niemi.

Arvio

Shana Cleveland
Night Of The Worm Moon
Hardly Art

Toistaiseksi kolme albumia julkaisseessa La Luzissa Shana Cleveland tekee varsin sympaattisesti surfin ja välillä haahuilevaa luomurockia, mutta jo ennen La Luzia hänellä on ollut harvakseen aktivoitunut sooloura, joka 2015 manifestoitui SC & The Sandcastles -nimellä tehtynä Oh Man, Cover The Ground -albumina. Night Of The Worm Moon jatkaa sen herkkää indiefolk-linjaa. Muutamalla biisillä mukana on La Luz -basisti Abbey Blackwellkin, nyt kontralla aseistautuneena. Paria muuta sulostuttaa Olie Eshlemanin pedal steel. Biografian mukaan Cleveland on omaksunut kitaran sormipikkauksen John Faheyltä ja Robbie Basholta, mutta ei sitä oikein tässä huomaa. Visuaalisenakin artistina toimivan nuoren naisen taustasta löytyy myös The Curious Mystery -niminen indierock-bändi.

Avausbiisi Don’t Let Me Sleep hurmaa heti raukealla, jotenkin yöllisellä, vähäeleisellä tunnelmoinnillaan. Michiganista Seattlen kautta Los Angelesiin päätyneen Clevelandin lakoninen laulusoundi on ihastuttavan viattomalla tavalla tyttömäisesti sensuelli. Yleissoundin läpilyövä adjektiivi on hienovarainen. Levyn ongelma vaan on tyypillinen: koko kiekko mennään täsmälleen samalla soundilla, tempolla ja fiiliksellä. Mikä tahansa biisi toimii upeasti omillaan, mutta koko paketti jää vähän yksiulotteiseksi.

Muut artistin levyarviot

Lisää luettavaa