Levyarvio: Vaikuttava lopputulos kuin lonkalta heitettynä – Conor Oberst ja Phoebe Bridgers tekivät kimpassa hienon laulukokoelman

Arvio julkaistu Soundissa 3/2019.
Kirjoittanut: Pertti Ojala.

Arvio

Better Oblivion Community Centre
Better Oblivion Community Centre
Dead Oceans

Nimettömällä debyytillään kuin tyhjästä tuleva Better Oblivion Community Center on omissa nimissään ja muun muassa Bright Eyesina mittavan levytysuran tehneen Conor Oberstin ja nuoremman laulaja-lauluntekijä Phoebe Bridgersin bändiprojekti. Oberst ja Bridgers ovat kirjoittaneet valtaosan albuminsa lauluista konkreettisena yhteistyönä ja luomisprosessi on viety vaikuttavaan maaliinsa turhia hieromatta.

Better Oblivion Community Center on nykyamerikkalainen laulukokoelma parhaimmillaan. Biisit ja Oberstin ja Bridgersin yhteistyö toimivat optimaalisesti. Erilliset lauluosuudet jakautuvat luontevasti ja yhdessä laulettaessa karheus ja herkkyys tukevat toisiaan. Yhtyeen soittajista tutuimpia ovat Yeah Yeah Yeahs -kitaristi Nick Zinner ja Jack Whitenkin rumpalina kuultu Carla Azar.

Helisevine tamburiineineen rullaava ja Zinnerin kitaran terästämä Dylan Thomas on liki täydellistä folkjuurista poprockia ja yksi alkuvuoden biisihelmistä. Exception To The Rule tuo bändin sointiin syntetisoitua elektronikaa ja Big Black Heart paljastuu levyn rockeimmaksi raidaksi. Chesapeake ja Anna Butterssin akustisen pystybasson notkeuttama Forest Lawn edustavat ihastuttavan ja raikkaan albumin folkeinta antia.

Lisää luettavaa