MAD JUANA: Bruja On The Corner

Arvio julkaistu Soundissa 10/2008.
Kirjoittanut: PERTTI OJALA.

Yksi ympyrä sulkeutui, kun entinen Hanoi Rocks -basisti Sami Yaffa sai taannoin pestin uudestisyntyneessä New York Dollsissa. Vaikka Yaffa näin pääsikin  idoliensa rinnalle, niin Mad Juana lienee sittenkin lähempänä hänen sydäntään.

Arvio

MAD JUANA
Bruja On The Corner
Acetate

Yksi ympyrä sulkeutui, kun entinen Hanoi Rocks -basisti Sami Yaffa sai taannoin pestin uudestisyntyneessä New York Dollsissa. Vaikka Yaffa näin pääsikin  idoliensa rinnalle, niin Mad Juana lienee sittenkin lähempänä hänen sydäntään.

Jo entuudestaan persoonalliseksi comboksi tiedetty Mad Juana yllättää Bruja On The Cornerilla kokoon keittämällään fuusiolla. Monin paikoin pyörryttävän vauhdikkaalla levyllä bändi vie rockiaan syvälle mustalaisleiriin. Sami Yaffan akustinen kitarointi tuntuu juontuvan suoraan Django Reinhardtista ja koko yhtyeen soinnista välittyy Manu Chaon ja Gogol Bordellon räiskyväksi menestykseksi taikoma eksotiikka. Mad Juanan omatekoinen mustalaismusiikki rikkoo punkrockisella asenteellaan rajoja aivan kuin The Pogues teki aikanaan englantilais-irlantilaiselle folkille.

Mad Juanan räjähtävyyden ja myös tunnelmoinnin ytimenä ovat Sami Yaffan kitaroiden lisäksi puolisonsa Karmen Guyn ilmeikäs laulu ja Marni Ricen yhtä virkeä haitari. Puhaltimet lisäävät osaltaan biisien kovaa kyytiä ja etenkin trumpetin sointi vie Calexiconkin tutkimiin maisemiin.

Kuin viimeisenä niittinä Mad Juanan levyn hämmentävyydelle soi valssaavan Strangers In Paradisen lopuksi keinuva dubreggae. Revolution Avenuella leikkisä trumpetti ja Sami Yaffan lähes Jah Wobblen syvyinen basso vievät reggae­groovea yhä pidemmälle.

Lisää luettavaa