SLUM VILLAGE: Trinity (Past, Present And Future)

Arvio julkaistu Soundissa 12/2002.
Kirjoittanut: Asko Kauppinen.
Jay Deen lähtiessä Slum Villagelle kävi kuten arveltiin. Siitä tuli tyhjänpäiväinen ja mielenkiinnoton. Kun tilalle tuli muun muassa Binary Starin levyllä edukseen esiintynyt Elzhi, siitä tuli astetta toimivampi kombo; olihan Jay muutenkin kuin Theloniusilla ilman muuta yhtyeen terävin kirjoittaja.

Arvio

SLUM VILLAGE
Trinity (Past, Present And Future)
Capitol

Jay Deen lähtiessä Slum Villagelle kävi kuten arveltiin. Siitä tuli tyhjänpäiväinen ja mielenkiinnoton. Kun tilalle tuli muun muassa Binary Starin levyllä edukseen esiintynyt Elzhi, siitä tuli astetta toimivampi kombo; olihan Jay muutenkin kuin Theloniusilla ilman muuta yhtyeen terävin kirjoittaja.

Ongelmat eivät kuitenkaan selvinneet kertaiskulla. Klassisen taustan omaava Jay Dee on etupäässä tuottaja, loistava sellainen, Pete Rockin oppipojista merkittävin. "Dillan" esimerkillisen päihtyneesti groovaavat rummut, staccato basso ja filtterit, MPC:n ja SP:n yhteiskäyttö sekä koskettimet ovat mitä parhain syy palata Slum Villagen levyjen pariin. Hänen tilalleen astunut Elzhi sen sijaan on MC, ilmeikäs, viihdyttävä ja kaikin puolin herttainen – mutta biittejä Slum Villagella ei enää ole. Levyllä on silti 23 raitaa. Jay on tuottanut muutaman raidoista, ja lopuista vastaa Motown-tulokkaiden lisäksi T3 ja jopa Hi-Tek. Sateenkaarenvärinen levy virtaa eteenpäin raukeasti madellen. Biitit toimivat mutta vain taustalla. Ne pumppaavat kyllä, eikä kokonaisuudessa ole piikkejä; kaikki kuulostaa samalta, monotoniselta.

Ja historiallisen heikosta kirjoituksesta syytetyt MC:t Baatin ja T3 kuulostavat monotoniselta. He tekivät siitä taidetta jo Villagen ensilevyillä, ja onhan kaksikolla harvinaisen sykähdyttävä artikulaatio, miellyttävä läsnäolo sekä huomiota vaativat ad-libit. 

Lisää luettavaa