VELTTO VIRTANEN: Kusessa

Arvio julkaistu Soundissa 05/2007.
Kirjoittanut: Pertti Ojala.
Virtasen ainoiksi jääneet albumit Haloo (1974) ja Uusi jääkausi uhkaa (1975) ovat lunastaneet paikkansa suomalaisen esipunkin merkkiteoksina. Veltto Virtasen soolotuotanto on sitä vastoin kärsinyt lähes miehen poliittisen uran veroisista uskottavuusongelmista.

Arvio

VELTTO VIRTANEN
Kusessa
Love Records

Virtasen ainoiksi jääneet albumit Haloo (1974) ja Uusi jääkausi uhkaa (1975) ovat lunastaneet paikkansa suomalaisen esipunkin merkkiteoksina. Veltto Virtasen soolotuotanto on sitä vastoin kärsinyt lähes miehen poliittisen uran veroisista uskottavuusongelmista. Rehabilitointiin on vihdoin hyvä tilaisuus, sillä Virtasen kaksi ensimmäistä ja neljäs albumi on nyt uudelleenjulkaistu demoraidoilla ja liveäänityksillä lihavoitettuina laitoksina.

Lähes kokonaan akustinen Kusessa (1976) on vielä tänäänkin kuunneltuna yksi kotimaisen laulaja-lauluntekijägenren klassikoista. Veltto Virtasen filosofiset pohdiskelut ja muutamat provokatorisetkin rivit ylittävät merkittävyydellään vaivatta sen tosiseikan, että Veltto on levyllä sekä laulajana ja kitaristina lähinnä käytännöllinen.

Veltto Virtanen on laulunsa elämännälkäinen Vaeltaja, jolla on määränpää ja joka lopettaa vasta, kun ei voi kokea enempää. Tyypillisyyden ja keskinkertaisuuden kriitikoksi Veltto tunnustautui jo kauan ennen Kauko Röyhkää, mutta Kusessa-albumilla on äänessä ennen muuta hyvän olon, ihmisyyden ja myös rakkauden profeetta. Jälkimmäistä ominaisuutta todistaa erityisesti suuriin suomalaisiin lauluihin lukeutuva Sinä olet sade.

Ronkpukki (1978) oli ilmestyessään oivallinen kokoelma Veltto Virtasen single- ja ep-raitoja kahdella Virtasen pikkulevyn b-puolella täydennettynä. Niilo Yli-Mainio on aikansa kuva ja UFO hauskasti suomennettua Creedence Clearwater Revivalia. Elämä on elämistä varten ja Kullattu nuoruus valavat elämänuskoa ja neuvovat katsomaan rohkeasti eteenpäin.

Beibille (1982) Veltto Virtanen sai taakseen punkbändi Loose Prickin, mutta albumi oli edeltäjiään laimeampi kokonaisuus. Sukupolvet kohtasivat, mutta yhteinen henki ei syttynyt.

Elämä on tietyö -kappaleella Veltto heittäytyy filosofiseksi iskelmälaulajaksi todeten: "Kaikella on tarkoituksensa ja ennen kaikkea sillä, ettemme sitä tajua." Levyn helmeksi ja uudeksi maamme lauluksi kasvaa ylevä Äidinmaa. Kaaoksen tyttären kalevalaisella sanastolla Beibi ennakoi kaukaista tulevaisuutta – Sammas-yhtyeen kanssa luotavaa Sampo-passiota (1990). 

Muut artistin levyarviot

Lisää luettavaa