Rauhassa kypsyteltyä suuruutta – Tarkkailuluokalla City Lungs

Mitäpä sitä turhaan jarruttelemaan. Helsinkiläis-tukholmalainen indierockyhtye City Lungs laittoi riman kattoon heti maaliskuun lopussa ilmestyneellä debyyttialbumillaan. Suurena ja melankolisena soiva, 90-luvun dramaattiseen kitararockiin nojaava Dead End Weekend on viiden vuoden ajan kypsytelty konseptilevy, joka raamittaa tarinan menneisyytensä haamujen luhistamista nuorista.

Kiinteäksi osaksi kokonaisuutta nivoutuu yhtyeen kotisivuilla julkaistu 20-osainen fiktiivinen tarina, sekä Dance On Tables/Halfway In The Dark -kappaleeseen tehty komea musiikkivideo.

– Jo Dead End Weekendin varhaisten kappaleluonnosten kohdalla tunsin, että niiden alla kyti laajempi tarina, joka halusi tulla kerrotuksi. Jumissa oleminen ja menneisyyden taakka olivat isoja teemoja, jotka löysivät muotonsa sävellysten edetessä, kertoo yhtyeen kappaleista vastaava laulaja-kitaristi Tuomas Jalamo.

– Lopulta kappaleet tuntuivat kuin kirjoittavan itsensä hahmojen näkökulmien kautta. Konsepti oli siis hyvin vahvasti läsnä melko lailla alusta asti, mutta toki koko homma myös paisui melkoisesti vuosien varrella. Konseptilevyn tekeminen ensimmäisenä julkaisuna oli omalla tavallaan hulluutta, mutta se myös loi todella vahvan merkityksen tunteen – tiesimme, että kokonaisuus ei tulisi valmistumaan hetkessä, mutta toisaalta meillä oli myös vahva näkemys siitä, miksi halusimme kertoa juuri tämän tarinan.

”Meillä oli vahva näkemys siitä, miksi halusimme kertoa juuri tämän tarinan.”

Tuomas starttasi City Lungsin vuonna 2010 yhdessä tuotannosta, kitaroista ja koskettimista vastaavan Niklas Björklundin kanssa. Myöhemmin studio-duosta kasvoi oikea rockbändi basisti Petri Avikaisen ja rumpali Lassi Jokisen myötä.

Albumia värittävät lisäksi lukuisat vierailijat, muun muassa Ringa ”The Hearing” Manner laulaa tunnistettavalla äänellään stemmoja kahdella kappaleella.

– Maailmassa ei ole varsinaisesti pulaa rockbändeistä, Jalamo pohjustaa, kun tivaan syytä albumin viiden vuoden valmistumisajalle.

– Siksi halusimme rakentaa huolella pohjan sille, minkälainen yhtye haluamme olla ja miksi. Ensimmäisen julkaisun pitkä hautuminen oli siis sikäli tietoista, että tahdoimme luoda samalla itsellemme identiteetin bändinä. Siksi voimme myös hyvällä omallatunnolla väittää, että seuraavan julkaisun tekemiseen ei mene näin kauaa. Viidessä vuodessa meille on syntynyt vahva käsitys siitä, mitä haluamme olla ja tehdä.

Nyt albumi on ilmestynyt vain diginä, mutta visioita konseptin laajentamisesta vinyylipaketiksi on jo kehitelty, sillä kuten Jalamo sanoo: ”Överi konseptilevy tarvitsisi kyllä ehdottomasti myös överin fyysisen painoksen!”

Kuvailuni albumin 1990-lukulaisuudesta ei mene metsään, sillä tekijöiden suosikkilevyt löytyvät niiltä main.

– Ainakin se oli aikaa, jolloin monet meidän nuoruutemme lempibändit tekivät monia lempilevyistämme. Mutta kenties vahvin vaikutus on siinä asenteessa, millä nuo levyt on tehty: tietyllä tapaa täysin ylikeitetysti, mutta hullulla kunnianhimolla.

Millä yhdellä adjektiivilla kuvailisit itse City Lungsin musiikkia?

– Haluaisin jättää määrittelyn mahdollisimman paljon kuulijalle. Mutta toivoisin, että voisimme olla järisyttäviä.

Tarkkailuluokka-palstalla esitellään toimituksen uusia suosikkeja. Artikkeli julkaistu alun perin Soundissa 4/2017.