”Kyllä sakulistalla on oltava skorppareita” – Musamatka maailman ympäri: Saksa

Facebookissa on kiertänyt viime aikoina kaiken maailman maa-, musiikki-, positiivisuus- sun muita haasteita. Me annoimme tästä inspiroituneina toimittajillemme musiikillisen maahaasteen: Musamatka maailman ympäri -sarjassa Soundin toimittajat opastavat ei-niin-tuttujen musiikkimaiden artistien pariin puhtaasti subjektiivisin top 5 -listoin.

Ensimmäisenä vuorossa Pekka Laine ja Saksa.


Scorpions − I’m Going Mad (1972)

”Kyllä sakulistalla on oltava skorppareita, ei voi mitään. Scorpionsin esikoisalbumin tunnelmat lipuvat ihanasti hippimäisestä lilluttelusta jytäävämpään materiaaliin. Teini-ikäinen Michael Schenker laulattaa kitaraa kauniisti.”

Ashra − Ocean Of Tenderness (1976)

”1960−70-luvun taitteessa saksalaiset pyyhkivät popmusiikin taululta vanhat tuherrukset pois ja alkoivat piirtää entisen tilalle ihan uusia kuvioita. Välillä syntyi rujoakin rujompaa hahmoa. Välillä onnistuttiin luomaan jotakin jumalaisen puhdasta ja kaunista. Manuel Göttschingin parhaat kuuluvat jälkimmäiseen sarjaan. Kelaa, jos musiikissa voisi uida. Olisiko vähän hienoa?”

Kraftwerk − Das Model (1978)

”Taide ja pop kaikkein ylivoimaisimpana blandiksena. Huippukuntoinen Muhammed Ali suhteessa peruslättäneniin − sitä oli Kraftwerkin nerokkuus keskivertomusaähellyksen keskellä. Teutooninen Beatles ja Beach Boys aloitti modernin konemusan ja vei sen varmuuden vuoksi heti tappiin.”

Can − Vitamin C (1972)

”Perimmäinen kysymys: onko olemassa mitään yhtä funkya kuin James Brown? On. Rumpali Jaki Liebezeit. Kalpea dresdeniläinen operoi korkeimmalla kosmisella rytmiasteikolla. Can-yhtye on muutenkin pakollista syötävää kaikille vähänkään järjissään oleville musatyypeille.”

Lucifer’s Friend − Ride The Sky (1970)

”Saksalaiset ovat yrittäneet myös matkia muuta maailmaa. Yleensä se menee perseelleen. Joskus onnistuu hyvin, kuten tässä pyrkimyksessä olla mukana heavy metalin synnytystuskissa. Asialla on, ei sentään paholainen itse, vaan hänen hyvä frendinsä Hampurista. Käyrätorven avulla tuotettu ääni symbolisoi saksalaista taipumusta mennä liian pitkälle.”

Musamatka maailman ympäri

Osa 1: Saksa

Osa 2: Ruotsi

Osa 3: Brasilia

Osa 4: Kanada

Osa 5: Ranska

Osa 6: Espanja

Osa 7: Australia

Osa 8: Islanti

Osa 9: Slovenia

Osa 10: Norja