Mistä suomalaiset löytävät uutta musiikkia? Nuorilla korostuu yksi kanava, jota aikuiset eivät käytä

Teoston selvityksen mukaan 31 prosentille 12–17-vuotiaista suomalaisista Tiktok on yleisin tapa löytää uutta musiikkia. Koko väestön keskuudessa radio on edelleen selkeä ykkönen. 
22.8.2022 13:48

Tiktok on viime vuosina kunnostautunut uuden musiikin löytämisen väylänä. Myös vanhempia kappaleita on noussut Tiktokin kautta uuteen nousuun. 31 prosenttia 12–17-vuotiaista suomalaisista nuorista kertoi löytävänsä uutta musiikkia Tiktokista, selviää pohjoismaisten tekijänoikeusjärjestöjen tekemästä tutkimuksesta

Tiktokin suosio kuitenkin vähenee merkittävästi vanhemmissa ikäryhmissä: 30–65-vuotiaista uutta musiikkia löysi Tiktokista vain 1–4 prosenttia. 

Kaikkien ikäryhmien keskuudessa suosituin uuden musiikin löytämisen väylä on edelleen radio (28 prosenttia kaikista tutkituista), tosin laskua on tapahtunut kahdessa vuodessa peräti kymmenen prosenttiyksikköä. 12–17-vuotiaista radion kautta uutta musiikkia löysi vain kuusi prosenttia.

Teini-ikäisistä 20 prosenttia kertoi löytävänsä musiikkia ystäviensä kautta. Kaikenikäisistä suomalaisista ystävien suositteluja hyödynsi vain kahdeksan prosenttia. 

”Nuoret omaksuvat innovatiivisia tapoja uuden musiikin löytämiseen, joka mahdollistaa aivan uudenlaisien artistien nousun myös musiikkipalvelujen soittolistoille. Olemme juuri viimeistelemässä sopimustamme Tiktokin kanssa, jotta myös musiikin tekijät saavat korvausta vauhdilla suosiotaan kasvattavan kanavan musiikinkäytöstä. Onkin toivottavaa, että Tiktokin tulevat suunnitelmat laajemmasta musiikkipalvelusta tuovat musiikkialalle aivan uutta liiketoimintapotentiaalia”, Teoston lisensointijohtaja Markus Kaarto arvioi. 

Lisää luettavaa