Tässäkö Suomen seuraava suuri kansainvälinen menestystarina? Wall Street Journal noteerasi Hevisauruksen

”Mikä yhdistää dinosaurukset, Iron Maidenin ja leikkitreffit”, kysyy Wall Street Journal pitkässä artikkelissaan ja vastaa itse: suomalainen Hevisaurus, pikkulapsille suunnatti metallibändi.

Yhdysvaltalaismedian jutussa kerrotaan, miten Thunderstonen Nino Laurennen ja tuottaja-muusikko Pasi Heikkilän kaveriporukan keksimästä konseptista on pikkuhiljaa tulossa kansainvälinen ilmiö. Suomessa Hevisaurus on tietenkin ollut suosiossa jo vuosikaudet, mutta muuallekin maailmaan perustetaan omat saurusbändinsä: Argentiinassa toimii jo Heavysaurios-niminen ryhmä, ja Sony Music on seuraavaksi lanseeraamassa samanlaiset kokoonpanot Saksassa ja Yhdysvalloissa.

Markkinoita piisaa, sillä saurusbändit on havaittu toimivaksi ratkaisuksi siihen ikuisuuskysymykseen, mikä musiikki voisi miellyttää sekä vanhempia että lapsia.

WSJ havainnollistaa asiaa arkielämän esimerkillä: kahden lapsen 37-vuotias isä Peter Hamlin huomasi lastensa pitäneen Gwarista – osaksi yhtyeen hurjan ulkomuodon vuoksi – mutta bändin sanoitukset eivät ole sopivaa kuultavaa perheen pienimmille. Maidon juomisesta ja läksyjen tekemisestä laulava Hevisaurus on musiikillisesti samassa kategoriassa, mutta tekstejä ei tarvitse punastella.

Yrittäjiä riittää Pohjois-Amerikassakin. WSJ kertoo torontolaisen Mike Whitlan julkaisseen vuonna 2011 Dinostory — The Ultimate Dinosaur Rock Opera! -albumin, jonka suosituimman kappaleen videota on katsottu Youtubessa lähes 20 miljoonaa kertaa.

Ironista kyllä, artikkelin lopussa itse Mr. Hevisaurus Olavi Tikka kertoo, että hänen oma kymmenvuotias tyttärensä on jo siirtynyt eteenpäin dinometallista. Hevisaurus on out, Justin Timberlake on nykyään in.

Mikäli törmäät Wall Street Journalin juttua klikatessasi maksumuuriin, kokeile jutun avaamista median Facebook-sivujen kautta.