Universalin ja Tiktokin välillä kipinöi – Levyjätti uhkaa vetää musiikkinsa pois palvelusta

31.1.2024 12:19

Tiktokista on tullut muutamassa vuodessa huippusuosittu sosiaalisen median palvelu, jossa käyttäjät jakavat lyhyitä videopätkiä, joita monesti ryyditetään musiikilla. Tiktokista on tullut monille artisteille myös ponnahduslauta suurempaan suosioon ja monet nuoret löytävät uutta musiikkia nimenomaan Tiktokista.

Eilen levy-yhtiöjätti Universal Music Group, jonka nykyinen sopimus Tiktokin kanssa päättyy tänään 31.1., julkaisi kuitenkin avoimen kirjeen, jossa se kertoo aikovansa vetää kaikkien edustamansa artistien ja bändien musiikin pois suositusta some-palvelusta. UMG edustaa muun muassa Taylor Swiftia, The Weekndia, Drakea, Billie Eilishia, Adelea, Coldplayta sekä Sophie Ellis-Bextoria, jonka vuoden 2001 Murder On The Dancefloor -kappaleesta tuli viime vuonna viraali-ilmiö Tiktokissa.

”Olemme sopimusten uusintaan liittyvissä keskusteluissa painostaneet kolmea kriittistä kohtaa: riittävän kompensaation maksaminen artisteillemme ja biisintekijöillemme, artistien oikeuksien suojeleminen tekoälyn haittavaikutuksilta sekä Tiktokin käyttäjien nettiturvallisuus”, UMG sanoo tiedotteessaan.

UMG:n mukaan Tiktokin artisteille tarjoama rahallinen korvaus on ”vain murto-osa” siitä, mitä vastaavat muut some-alustat maksavat. Lisäksi UMG:n mukaan Tiktok suorastaan kannustaa luomaan musiikkia tekoälyn avustuksella eikä tee riittävästi tekijänoikeuksia rikkovan tai muuten arveluttavan (kuten pornografinen deepfake) materiaalin poistamiseksi. Universal on toivonut näihin asioihin parannusta, mutta Tiktokista ollaan yhtiön mukaan vastattu suorastaan aggressiivisesti.

”Tiktokin taktiikka on ilmiselvä: se käyttää alustansa voimaa satuttaakseen haavoittuvassa asemassa olevia artisteja ja yrittää uhkailla meitä taipumaan huonoon sopimukseen, joka vähättelee musiikin arvoa, artisteja, biisintekijöitä sekä näiden faneja.”

Tiktok julkaisi myöhemmin vastauksen Universalin avoimeen kirjeeseen ja käänsi – tietenkin – asetelman päinvastoin.

”On surullista ja ikävää, että Universal on asettanut oman ahneutensa artistiensa ja biisintekijöidensä etujen edelle. Huolimatta Universalin väärästä narratiivista ja retoriikasta, fakta on se, että he kävelivät pois voimakkaalta alustalta, jolla on yli miljardi käyttäjää ja joka toimii ilmaisena markkinointivälineenä ja keinona saattaa lahjakkuuksia yleisön tietoisuuteen. Tiktok on saanut solmittua ’artistit ensin’-sopimuksia kaikkien muiden levy-yhtiöiden ja kustantajien kanssa. Selkeästikään Universalin toimet eivät ole heidän artistiensa, biisintekijöidensä ja faniensa etujen mukaisia”, todetaan Tiktokin lyhyessä vastineessa.

Lisää luettavaa