Suomen musiikkimarkkinat jatkavat kasvuaan – Digi ja kotimaiset jyräävät

28.3.2017 12:22

Suomessa toimivien äänitetuottajien kattojärjestö Musiikkituottajat – IFPI Finland ry on julkaissut jälleen tilastoja vuotuisista äänitemyynneistä. Tilastojen perusteella myynti on jatkanut toista vuotta peräkkäin noususuhdanteessa ja kasvua kertyi edellisvuoteen verrattuna 1,6 prosenttia tukkumyynnin kokonaisarvon ollessa 36,7 miljoonaa euroa.

Digitaalisen musiikin osuus nousi myös edelleen ja kattaa kokonaismarkkinoista jo 75 prosenttia. Latausmyynnin osuuden pienentymistä kompensoi streaming-palvelujen kasvu – suoratoistopalvelujen osuus vuoden 2016 myynnin kokonaisarvosta nousi 72 prosenttiin.

Kotimaisuusaste säilyy myös eurooppalaisittain poikkeuksellisen korkealla tasolla. Fyysisten tallenteiden myynnistä peräti 58 prosenttia on kotimaisia ja kokonaismarkkinoissa osuus yltää 39 prosenttiin. Fyysisistä formaateista vinyyli porskuttaa edelleen hyvin (kasvua +18%) cd-levyjen myynnin laskiessa (-26%).

”Jukka Nousiainen kertoi Soundille että hänen käsiensä kautta on kulkenut viime vuonna ”muutama tuhat” kasettia”

On hyvä tiedostaa, että läheskään kaikki Suomessa myytävät fyysiset äänitteet eivät IFPIn tilastoihin kirjaudu. Esimerkiksi c-kasettien myyntimäärä näyttää IFPIn tilastoissa vaatimatonta 51 kappaletta, mutta jo pelkästään Jukka Nousiainen kertoi Soundille että hänen käsiensä kautta on kulkenut viime vuonna ”muutama tuhat” kasettia. Nousiainen julkaisi viime vuonna muun muassa oman soolokasettinsa sekä Räjäyttäjien tuplakasetin sekä möi nettikauppansa kautta monien muiden marginaaliartistien äänitteitä.

”Odotimme suurempaa kasvua, mutta tämä on hyvä suoritus, varsinkin kun huomioi merkittävän fyysisen äänitekauppiaan eli Anttilan poistumisen markkinoilta. Alalla on tällä hetkellä globaalisti yksi merkittävä huoli liittyen niin sanottuun arvokuiluun ja sen aiheuttamaan markkinahäiriöön. Tätä EU-lainsäädännössä olevaa porsaanreikää YouTubeen ja sen kaltaisiin palveluihin liittyen pyritään EU:ssa parhaillaan tukkimaan. Kun tämä saadaan kuntoon, niin kaikkien sisältöalojen tulevaisuus näyttää vieläkin paremmalta”, toteaa Musiikkituottajien toiminnanjohtaja Antti Kotilainen.

Suurimmaksi musiikkiyhtiöksi nousi Universal Music, jonka osuus Musiikkituottajien jäsenyhtiöiden kokonaismyynnistä on hieman vajaa kolmannes. Suurimpana indie-yhtiönä jatkaa Playground Music 5,58 prosentin osuudellaan.

”Pärjätäkseen alalla on levy-yhtiön tarjottava sellaista musiikkia, mistä yleisö pitää. Sen ansiosta syntyneen kasvun myötä satsauksia laadukkaaseen kotimaiseen tuotantoon ja hienoihin kotimaisiin artisteihin voidaan lisätä entisestään, joten hitit synnyttävät positiivisen kierteen koko musiikkialalle”, sanoo Universal Musicin toimitusjohtaja Kimmo Valtanen ja lisää alan näkymien olevan nyt oikein hyvät, povaten markkinoiden tuplaantuvan kymmenessä vuodessa.

Tarkemmat ja eritellyt myyntitilastot löydät IFPIn sivuilta.

Lisää luettavaa