Haastattelu: Hammerfall-kitaristi kertoo, miten Manowar innoitti miehen julistamaan heavy metalin ilosanomaa

Timo Isoaho jututti Hammerfallin Oscar Dronjakia Soundiin 2/22.
27.2.2022 16:05

Ruotsalaisen power/heavy metal -yhtyeen Hammerfallin uusi albumi Hammer Of Dawn on juuri ilmestynyt. Göteborgin-kodistaan Soundille soittava kitaristi Oscar Dronjak aloittaa videohaastattelun kiittämällä ”hyvää onnea koronan suhteen.”

– Julkaisimme edellisen Dominion-levyn elokuussa 2019. Sen jälkeen lähdimme tien päälle ja rundasimme muun muassa Pohjois-Amerikassa sekä Euroopassa. Dominion-kierroksen viimeinen keikka taas tapahtui Moskovassa helmikuussa 2020… No, kolmisen viikkoa myöhemmin koko maailma alkoi sulkeutua nopealla tahdilla, huokaisee Dronjak.

– Onneksi satuimme taltioimaan Ludwigsburgin keikan Euroopan-kiertueen aikana. Kun korona sitten iski päälle pahemman kerran eikä keikkoja ollut, meillä oli taskussa valttikortti nimeltään Live! Against The World. Julkaisimme tämän livepaketin syksyllä 2020, ja samaan aikaan työskentelimme kulisseissa uuden albumin kimpussa. Aikataulujen puolesta korona ei siis onnistunut iskemään meihin kovimmalla mahdollisella voimalla – ainakaan vielä!

Nostetaanpa uudelta Hammer Of Dawn -kiekolta esiin pari juttua, ja aloitetaan Venerate Me -biisistä. Teoksessa vierailee itse King Diamond.

– Toinen kitaristimme Pontus Norgren toimii Kingin bändin livemiksaajana. Kun valmistelimme Venerate Me -kappaletta, tajusin erään kohdan olevan kuin tehty King Diamondin vierailua varten. Pontus pirautti Kingille, ja hän lupautui mukaan saman tien, hymyilee kitaristi.

Miten syntyi Reveries-biisin yllättävä ”naa naa naa” -lauluidea?

– Aloitan sanomalla, että mainitsemasi juttu tulee varmasti jakamaan fanien mielipiteet, naurahtaa Dronjak.

– Kun tein kappaleen demon, lauloin kohtaan huvikseni ”naa naa naa”, sillä sanoitukset eivät olleet vielä valmiit. Sitten lähetin aihion solisti Joacim Cansille, ja hänen oli määrä tehdä kappaleen lopulliset sanoitukset. Sain sitten myöhemmin hänen versionsa, ja myös Joacim lauloi ”naa naa naa”… Kun ihmettelin, miksi hän ei laula siinä kohdassa mitään oikeita sanoja, Joacim tuumasi tämän ”hölynpölyn” kuulostavan niin hyvältä, ettei meidän kannata skipata sitä. No, emme sitten skipanneet. Hah hah!

Entä kertooko levyn avausnumero Brotherhood sinun ja Joacimin pitkäaikaisesta toveruudesta?

– Kyllä. Tosin vielä enemmän se kertoo maailmanlaajuisesta heavy metal -yhteisöstä, johon me kummatkin ilomielin kuulumme, hymyilee Dronjak.

– Kun tapasimme, Joacim työskenteli levykaupassa. Hänellä sattui olemaan ennakkokopio Manowarin Louder Than Hell -albumista (1996), ja menimme sitten kuuntelemaan tätä levyä. Muistan ne fiilikset edelleen kuin eilisen päivän… Pääni käytännössä räjähti, kun luukutimme esimerkiksi The Gods Made Heavy Metal -kappaletta kovalla äänenvoimakkuudella. Jostakin syystä tunsin vahvasti, että ”play it louder than hell / we promised that we would” -sanoitukset on tarkoitettu juuri minulle. Hammerfall oli toki perustettu jo vähän aikaisemmin, mutta tuolla hetkellä tajusin tarkasti, että minun täytyy ryhtyä levittämään heavy metalin ilosanomaa kaikille kansoille.

HammerFallin varhaisessa kokoonpanossa vaikuttivat muun muassa kitaristi Jesper Strömblad ja laulaja Mikael Stanne. Mitä pidät heidän uudesta The Halo Effect -yhtyeestään?

– The Halo Effectin kaverit ovat vanhoja tuttuja ja olin kuullut kaupungilla huhuja uudesta yhtyeestä, mutta esimerkiksi kokoonpano tuli minulle silti yllätyksenä, sanoo Dronjak.

– Kaikki Halo Effectin jäsenet (myös basisti Peter Iwers, rumpali Daniel Svensson ja kitaristi Niclas Engelin) ovat soittaneet jossakin vaiheessa In Flamesin riveissä, ja tämä uusi bändi onkin todellinen vanhan liiton In Flames -fanin unelma.

Otetaan vielä yksi juttu… Sinä täytit äskettäin viisikymmentä. Millaisia tuntemuksia tämä herätti?

– Tiedätkö mitä? En koe olevani puolen vuosisadan ikäinen, en sinne päinkään. Toki kehoni vanhenee niin kuin muillakin, mutta heavy metal näyttää pitävän mieleni hyvinkin nuorekkaana. Hah hah!

Teksti: Timo Isoaho
Artikkeli on julkaistu Soundissa 2/22.

Lisää luettavaa