”Jos minun pitäisi muuttaa toiseen maahan, muuttaisin Suomeen”, sanoo Sabatonin Joakim Brodén

AOP

Timo Isoaho kyseli hiljattain The Great War -albumin julkaisseen Sabatonin laulajalta päällimmäiset. Myös Apocalyptica mainittu.

Teksti: Timo Isoaho

Falunissa kaksikymmentä vuotta sitten perustettu Sabaton on noussut ryminällä erääksi Euroopan suurimmista heavy metal -ryhmistä, ja valtavan suosion pohja on rakennettu tarttuvilla biiseillä ja armottomalla kiertämisellä. Minkäänlaisena yllätyksenä ei siis tule se, että ruotsalaisyhtyeen vankkurit suuntasivat lukuisille festivaaleille tänäkin kesänä.

Sabaton saapui tuttuun tapaan myös Suomeen. Viisikko konsertoi heinäkuun puolivälin jälkeen Ahvenanmaan Rockofffestarilla sekä Kuopiorockissa. Molempien tapahtumien ajoitus on vähintäänkin osuva, sillä bändin yhdeksäs studioalbumi The Great War ilmestyi 19. heinäkuuta – toisin sanoen juuri ennen Suomen-keikkoja.

– Annamme mielellämme suomalaisfaneille tällaisen etulyöntiaseman muiden maiden Sabaton-diggareiden verrattuna, sillä me rakastamme Suomea. Ihan oikeasti! Jotakin tästä kertoo esimerkiksi se, että mikäli minun olisi pakko muuttaa johonkin toiseen maahan, muuttaisin Suomeen, hymyilee laulaja Joakim Brodén.

The Great War on tiivis konseptialbumi. Sanoitukset eivät kuitenkaan muodosta yhtenäistä, kappaleesta toiseen jatkuvaa tarinaa.

– Kuten tunnettua, haemme biiseihin inspiraatiota erilaisista historiallisista konflikteista. Tällä kerralla päätimme sijoittaa pitkäsoiton tapahtumat ensimmäisen maailmansodan kauhujen ja sankaritarinoiden pariin. Tällainen konseptiteos on ollut mielessämme jo pitkään, mutta vasta nyt aika tuntui kypsältä ”suuren sodan” perinpohjaiselle käsittelylle… Ensimmäinen maailmansota oli mittasuhteiltaan aivan uskomattoman kokoinen ja sitä kuvailtiinkin aikoinaan ”sodaksi, joka lopettaa sotimisen”. No, ihan niin ei ole valitettavasti käynyt, irvistää Brodén.

– Niistä mittasuhteista… Albumin ensimmäinen singlekappale Fields of Verdun kertoo kymmenen kuukautta kestäneestä katkerasta taistelusta, jonka aikana saksalaiset ja ranskalaiset ottivat verisesti yhteen Verdunin kaupungin lähistöllä. Taisto alkoi saksalaisten yhdeksän tunnin mittaisella tykistökeskityksellä, jonka aikana he ampuivat yli miljoona kranaattia. Lopulta Verdunin taistelussa menehtyi 700000 sotilasta ja kaikkiaan puoli miljoonaa haavoittui. Aivan käsittämätöntä!

Musiikillisesti The Great War on takuuvarmaa, melodisesti rikasta Sabatonia, mutta joukkoon mahtuu myös yllättävämpiä vetoja.

– Pitkäsoitto käynnistyy kappaleella The Future of Warfare, ja sijoitin biisiin tietoisesti uudenlaisia rytmillisiä sekä soundillisia elementtejä. Myös päätösnumero In Flanders Fields on jotakin aivan muuta kuin perinteistä heavy metalia, naurahtaa Brodén.

Sabaton on tullut kaiken muun ohella tunnetuksi myös odottamattomista ratkaisuista, eikä yhtye jätä jokerikortteja kääntämättä tälläkään kerralla.

– Näin taannoin Apocalyptican keikan Espanjassa ja diggasin yhtyeen meiningistä todella raivoisasti. Kohta sainkin jo idean, hymähtää basisti Pär Sundström.

– Päätin pyytää Apocalypticalta näkemystä Fields of Verdunista ja he tekivätkin odotetun hienoa jälkeä. Tämän jälkeen julkaisimme Apocalyptican työstämän coverin ja vasta muutamia päiviä myöhemmin julkaisimme biisin alkuperäisen version. Olen aina tykännyt kaikenlaisista omalaatuisista ratkaisuista ja aiomme tehdä niitä jatkossakin!

Haastattelu on julkaistu Soundissa 6/2019.