Nyt, hieman yli kolme vuotta ensi levyn jälkeen, käsissä on Aurin toinen pitkäsoitto, alaotsikoltaan Those We Don’t Speak of.
– Alkuperäisen suunnitelman mukaan meidän piti ryhtyä valmistelemaan Aurin seuraavaa levyä Nightwishin Human Nature -maailmankiertueen jälkeen. Kun maailma sitten meni kiinni maaliskuussa 2020 ja Nightwishin keikkoja alettiin siirtää reilusti eteenpäin, päätimme palata Aurin autereiseen maailmaan etuajassa, kertoo Holopainen.
– Musiikin tekemisen matka käynnistyy aina samasta satamasta. Mutta jos Nightwish on varsin hitaasti kääntyvä öljytankkeri niin tässä maailmassa Auri on ketterä huvipursi, jolla pääsee liikkeelle hyvin nopeasti, vertaa Donockley.
Alkukesällä 2020, vain kolme kuukautta suunnitelmien muuttumisen jälkeen, Aurin toisen levyn kaikki sävellykset olivat valmiina.
– Kun korona laittoi paikat säppiin, monet kollegat vaipuivat hetkellisesti horrokseen, kadottaen samalla motivaation kirjoittaa uutta. Meille kävi päinvastoin, sanoo Donockley.
– Kuten aikaisemmin mainitsin, Aurin ensimmäisen levyn tekeminen tuntui jonkinlaiselta haaveiden täyttämältä matkalta unelmien musiikilliseen kotiin. Kun toisen levyn valmisteleminen sitten alkoi tällaisessa luovuutta ruokkivassa turvapaikassa, säveltäminen ja sanoittaminen tuntui vieläkin antoisammalta, kertoo Kurkela.
Miten Aurin kappaleet ylipäänsä löytävät muotonsa?
– Biisit syntyvät täysin vapaasti, ilman mitään rajoja. Se tuntuu yhtä helpolta kuin hengittäminen, Kurkela hymyilee.
– Lähtökohta on hyvin hedelmällinen, sillä meidän ei tarvitse todistaa toisillemme – tai kenellekään – yhtään mitään. On äärimmäisen vapauttavaa tehdä kappaleita, kun muut yhtyeen jäsenet ovat täsmälleen samalla aaltopituudella, sanoo Donockley.
– Kun lähetän uuden demon Tuomakselle ja Johannalle, en mieti hetkeäkään, että pitävätköhän he tästä. Minä yksinkertaisesti tiedän, että he pitävät. Sama asia toimii toisin päin: rakastan sitä, kun saan alustavia Auri-kappaleita Tuomakselta ja Johannalta.
– Valmistelemme tahoillamme melko valmiina biisejä, niin sävellyksien kuin sanoitustenkin osalta. Kun demo sitten valmistuu, muut kuuntelevat ja esittävät mahdollisia parannusehdotuksia. Kappaleiden viimeistely tapahtuu aina meidän kolmen kesken, kuvailee Tuomas ja jatkaa:
– Voisin mainita esimerkkinä uuden levyn ensimmäisen singlelohkaisun Pearl Divingin. Kun Troy aikoinaan lähetti biisin aihion, totesin sen saman tien huikeaksi. Kun sitten perehdyin teokseen tarkemmin, eräs asia alkoi hieman hämätä: biisissä tuntui olevan vähän liikaa tekstiä. Ehdotinkin sitten muutamien hieman löysempien rivien saksimista ja tämä sopi niin Troylle kuin Johannallekin. Lopputulos ei sitten jätäkään paljon toivomisen varaa.
– Light and Flood -kappale taas on esimerkki hieman toisenlaisesta yhteistyöstä. Kun Troyn demo saapui, aloin kuunnella sitä välittömästi. Ei mennyt kauan kun lähetin Troylle viestin: ”It’s incredible! It takes me places!” Sitten jäin tuijottamaan kirjoittamaani sähköpostia… Idea alkoi kehittyä saman tien ja tein seuraavaksi kappaleen It Takes Me Places.
Kurkela nappaa puheenvuoron ja nostaa esiin vielä erään näkökulman Aurin sävellystyöstä.
– Kun valmistelimme Light and Floodin lopullista versiota Troyn demon pohjalta, lisäsin kappaleeseen kaikenlaisia mausteita ja erilaisia laulujuttuja Tuomaksen kanssa. Kun sitten aloimme miksata biisiä ääniteknikko Tero Kinnusen kanssa, katsoimme toisiamme ja totesimme, ettei kappale itse asiassa tarvitse näitä kuorrutuksia. Loppujen lopuksi jätimme muutamiin kulmiin hieman musiikillista taikapölyä, mutta tässäkin tapauksessa vähemmän oli lopulta enemmän.
Tulevaisuuden ennustaminen on aina huomattavan vaikeaa, ja näinä pandemian myllertäminä aikoina se on aivan erityisen hankalaa. Aurin suhteen eräs asia on kuitenkin kiveen hakattu: luvassa on lisää studiolevyjä. Ja kun taivaankappaleet osuvat oikeaan kulmaan, tiedossa on myös live-esiintymisiä.
– Kun Nightwishin studioalbumi valmistuu, oma mieleni on aina täydellisen tyhjä monen kuukauden ajan. Aurin kohdalla tunnelma on jostakin syystä täysin erilainen ja nytkin on sellainen fiilis, että voisimme aloittaa kolmannen Aurin tekemisen vaikka saman tien, hymyilee Holopainen.
– Pöytälaatikossani on kolme uutta biisiä Aurille ja Johannaltakin taitaa löytyä tuoreita ideoita. Jatkoa on siis ehdottomasti luvassa, mutta toki aikataulut ovat vielä tässä vaiheessa täysin auki, sanoo Donockley.
– Minäkin olen kirjoittanut viime aikoina uutta musiikkia, mutta nämä aihiot kuulostavat enemmänkin Nightwishiltä, sanoo puolestaan Holopainen ja jatkaa:
– Kun Marko (basisti-laulaja Hietala) lähti yhtyeestä vuoden vaihteessa, koko yhtyeen kuoppaaminen tuntui hetken aikaa hyvältä idealta. Kun pahin tunnemyrsky sitten tasaantui, tunnelma kääntyi toisenlaiseksi ja uutta musiikkia alkoi syntyä. Nyt mielessä on ainakin neljä uutta kappaletta.
Entä miltä näyttävät suunnitelmat Aurin konserttien suhteen?
– Jossakin vaiheessa ajatus oli sellainen, että lähdemme Aurin kanssa tien päälle vuoden 2022 lopulla. Aurin suunnitelmat ovat kuitenkin riippuvaisia Nightwishin aikatauluista, joten kaikki on pelkkää spekulaatiota tässä vaiheessa, sanoo Holopainen.
– Nightwishin keikkoja on siirretty ja siirretty, eikä kaikkien esiintymisten ajankohdasta ole edelleenkään mitään varmuutta. Mutta mikäli Nightwishin kalenterista lopulta löytyy tilaa, viemme Aurin lavoille ennen kolmannen studiolevyn tekemistä, sanoo Donockley.
– Jos taas aikataulut osoittautuvat mahdottomiksi, valmistelemme ensin Auri III:n ja lähdemme tien päällä vasta sen ilmestymisen jälkeen. Siitä tuleekin mieleen: miten ihmeessä onnistumme lyömään lukkoon keikkojen biisilistat jos joudumme kasaamaan ne kolmen studiolevyn materiaalista? Aivan liian monta mahtavaa kappaletta jää silloin kokonaan sivuun!
Teksti: Timo Isoaho
Lue koko haastattelu Soundista 7/21.