Kun ruma sana sanotaan niin kuin se on – Suomi on rasistinen perähikiä ja muita iloisia lauluja

Helsinkiläinen Hero Dishonest on ennättänyt äkkiarvaamatta jo miehen ikään. Vuonna 1999 perustettu hardcoreyhtye julkaisee 6. toukokuuta seitsemännen albuminsa Liha ja teräs, ja mihinkäs koira karvoistaan pääsisi – taatun päätöntä kaahausta on tälläkin kertaa tarjolla.

Soundi saa nyt ilon esitellä tuotoksen maailmalle jo ennakkoon, joten kuuntele alla olevan Soundcloud-soittimen avulla, mitä Mikko (Pakuri T), Lasse (Raitiolinja 3T), Vellu (Ripuli Paperi T) ja Jussi (Paavo Väyrynen T) ovat saaneet aikaiseksi.

Soittimen alta voi puolestaan lukea Ville Pirisen toimittaman haastattelun, jossa muusikot kertovat muun muassa erinäisistä sattumuksista, mitä yhtyeelle on aikojen saatossa tapahtunut. Yllättävän moneen muistoon liittyy joko uusnatsit, alkoholi, mellakka, veri, ihmiseritteet tai useampi edellä mainituista.

Hero Dishonestin voi nähdä toukokuussa keikalla seuraavasti:

4.5. Helsinki, Oranssi ry, (+ M.O.R.A., Abnormi, Lapinpolthajat)
5.5. Turku, TVO, (+ Visto, Viimeinen Virhe, Lapinpolthajat)
6.5. Kouvola, Bar Downtown (+ Miettiin, Nervous System, Lapinpolthajat)
7.5. Tampere, Vastavirta-klubi (+ Vapaa Maa, Tryer)
11.5. Jyväskylä, Lutakko (+ Ydinperhe, Maailmanloppu, Sister Disaster)
12.5. Oulu, Tukikohta (+ Ydinperhe, Maailmanloppu, Vene)
13.5 Joensuu, La Barre (+ Ydinperhe, Maailmanloppu, Night Lives)
14.5 Lappeenranta, Lucky Monkeys (+ Ydinperhe, Maailmanloppu, Night Lives)

Ensimmäisen Hero Dishonest -levyn julkaisusta on jo 15 vuotta. Bändin musa on yhä vittumaista riekkumista ja rääkymistä. Mitä yhtyeen jäsenten aikuistuminen on tuonut musiikkiinne? Löytyykö liha ja teräs -levyltä arvokkaasti vanhentunut hardcore-perheenisä?

Paavo Väyrynen T: ”Hardcore-perheenisän inhorealistisesta ja sekasortoisesta arjesta levyn sanat nimenomaan näyttävät kumpuavan. Vitutusta lisää se, kun vanhat ihanteet ja idealismi notkistuvat ja murtuvat kompromissien keskellä. Ikäkriisi ja perhehelvetti painavat mieltä samalla kun päihteet ja roolipelaaminen (D&D) houkuttelevat aivan uudella tavalla. Kaiken kukkuraksi maailma ympärillä näyttää menevän entistä pahemmin päin helvettiä. Mitä muutakaan sitä voi neljä ikääntyvää miestä tehdä kuin vittumaisesti riekkua ja rääkyä patoutumiaan pois ja tykitellä entistä tiukemmin menemään?”

Soitettiin salainen pioneerikeskuksessa järjestetty keikka, jossa kirveli silmiä, kun jengi oli testaillut kyynelkaasusumuttimiaan ennen roudailua.
– Paavo Väyrynen T

Ripuli Paperi T: ”Mitä sitä yhden pienen punkbändin oikeestaan tarvitseekaan voida?”

Raitiolinja 3T: ”Kyllä se perheenisä sieltä löytyy, mutta ei se näytä arvokasta puoltaan. Lähinnä ryömii ympäriinsä puolitajuissaan ja puhuu hävyttömiä. Aikuistuminen ei kuulu itse musiikissa millään tavalla. Me kehitymme joka levyllä silleen ihan vähän, ei oteta liian isoja harppauksia eteenpäin, mutta toisaalta kuitenkin sen verran että homma pysyy kiinnostavana. Ei niin paljoa että tulisi tehtyä yhtäkkiä meidän musta levy, mutta ei niin vähän että polkisimme paikallaan.”

Yhtyeen sanoitukset eivät ole ainakaan ilmiselvimmällä tavalla poliittisia, ja kirjallinen ilmaisu ei muutenkaan asetu tiukasti hc-genreen. Onko Hero Dishonestilla poliittinen viesti? Löytyykö muista kotimaisista tekstittäjistä hengenheimolaisia tai esikuvia?

Raitiolinja 3T: ”Ei ole. Meillä on monia biisejä poliittisista aiheista, kuten uuden levyn Viulut vireeseen, mutta ei mitään yhteistä agendaa.”

Ripuli Paperi T: ”Vaikkei nyt aivan lähelle osu, niin Sur-Rurin tekstejä jaksan lukea aina vain, uudestaan ja uudestaan. Vilulla löytyy (tahatonta) uskallusta paljon enemmän kuin mulla.”

Paavo Väyrynen T: ”Olemme tehneet fasistien elämän tukalammaksi vuodesta 1999 lähtien.”

Levyllä yksi ainoa kappale lipsahtaa yli kolmeminuuttiseksi, ja puolitoista minuuttia on jo hyvä kesto. Miksi lyhyt on parempi?

Paavo Väyrynen T: ”Ei hårdcoren pidä olla mitään maalailua, vaan kompakti mitävittuajusttapahtu energiapurkaus. Sitä paitsi tiukka rypistys aina parempi kuin löysä turautus, jota suurin osa kaikesta musiikista ikävä kyllä on.”

Raitiolinja 3T: ”Tähän voisi heittää Greg Ginnin kommentin Decline of Western Civilization -elokuvasta, eli jos laskee säkeistöjen ja sanojen määrän, meidän biisit ovat yhtä pitkiä kuin kaikkien muidenkin, me vain soitamme ne nopeammin. Eikä olisi järkeä tunkea levylle väkisin kahtakymmentäviittä biisiä vain siksi, että se täyttäisi perinteisen albumimitan.”

Ripuli Paperi T: ”Olihan tolle levylle jossain vaiheessa tulossa yksi kraut-jammailu, mutta se nyt tällä kertaa jäi. Kaikki minuutin ja neljän minuutin väliin jäävät on aivan turhia. Alle minuutti turpaan tai sitten kunnolla mummojen kanssa vesijumppaan.”

Suomi on rasistinen perähikiä -kappaleesta löytyy muun muassa pysäyttävät rivit ”Helvetisti ihmisiä tapetaan / hukkuu ja katoaa / haen kaupasta munakoison ja koirille napuja”. Tähän paradoksaaliseen tilaan on helppo samaistua, vaikka olisikin kissanomistaja, ja ”naput” siis hieman erilaisia. Mitä meidän oikeasti pitäisi tehdä?

Raitiolinja 3T: ”Voitaisiin vaikka aloittaa siitä, että pysytään rauhallisina ja kohdellaan ihmisiä ihmisinä. Ja päättäviin asemiin voisimme tietysti valita esimerkiksi ammattitaitoista ja näkemyksellistä väkeä tämän nykyisen sakin sijaan.”

Paavo Väyrynen T: ”Länsivaltojen pitäisi lopettaa suurvaltapolitiikkansa. Myöntää osallisuutensa esimerkiksi Lähi-idän kriisiin. Tuomita sotarikolliset. Korvata asekaupat humaanilla ja diplomaattisella ulkopolitiikalla. Muuttaa talousjärjestelmä palvelemaan pääoman sijasta ihmisiä ja luonnon monimuotoisuutta. Edistää demokratiakehitystä siten, että jokainen pystyisi suoraan vaikuttaa omiin sekä oman asuinpaikkansa asioihin paremmin. Luoda merkitystä yksilölle yhteisön kannalta. Kaataa nykyiset valtio- ja instituutiorakenteet ja tehdä kaikkensa väestönkasvun hillitsemiseksi. Jokainen meistä voisi aloittaa sitä ennen muuttamalla kulutustottumuksiamme ja lopettamalla idioottien ja ahneiden narsistien äänestämisen eduskuntaan ja muihin päättäviin elimiin.”

Ripuli Paperi T: ”Tapelkaa ja nussikaa!”

Tapelkaa ja nussikaa!
– Ripuli Paperi T

Teillä on livenä usein niin sanotusti ”hullu meininki”. Ihmiset ja esineet lentelevät ympäriinsä. Sattuuko kivuliaita osumia nykyisin enemmän kuin 15 vuotta sitten?

Ripuli Paperi T: ”Ei ole enää ’hullu meininki’. Kun yleisö ikääntyy samaa vauhtia ja kaikilla kympin erikoisoluet käsissä, niin kyllä se aika hullua on.”

Paavo Väyrynen T: ”Vellu alkaa olla jo niin perheenisä kunnossa, ettei se jaksa riehua aivan entiseen malliin. Se on ottanut mikkiständin rekvisiitaksi, joka lentelee välillä melko uhkaavasti ympäriinsä. Onneksi mulla on rummut puskurina. Olen alkanut lyömään entistä useammin vasemman käden rystysiä haitsun reunaan siten, että niistä valuu verta kalvoille.”

Raitiolinja 3T: ”No siis autossa istuminen on rankempaa kuin ennen. Tulee selkä kipeäksi.”

Ilkeä ja tiukka kitararähinä on bändin tavaramerkkejä. Uudellakin levyllä sahataan, kirskutetaan JA tilutetaan vikkeliä sooloja. Onko kitarismiin selkeitä vaikuttajia?

Paavo Väyrynen T: ”Mikko on Suomen Greg Ginn, J. Mascis ja Jarno Mällinen combined.”

Pakuri T: ”Alusta alkaen on ollu sellanen ajatus, että jotain erilaista pitää yrittää oman instrumentin kanssa. Tää konsepti että jätkät soittaa rokkisoittimilla rokkia silleen niinku rokkia on soitettu viimeset 200 vuotta on ihan ok mutta ei tarjoile itelle mitään kovin järisyttäviä kokemuksia. Pakko yrittää jotenkin haastaa itteään ainakin tän musagenren melko ahtaissa rajoissa.”

Aikoinaan huusitte englanniksikin. Nyt on pari levyä ollut jo pelkkää äidinkieltä. Onko myös tästä eteenpäin?

Paavo Väyrynen T: ”Toivottavasti. Suomen kieli taittuu astetta vittumaisemmin hc:ksi.”

Raitiolinja 3T: ”Vellustahan se lopulta on kiinni, mutta kyllä musta tuntuu että tällä linjalla pysytään.”

Ripuli Paperi T: ”Ei ole mitää syytä tehdä niitä enää englanniksi.”

Top-3 kauheimmat kiertuemuistot vuosien varrelta?

Raitiolinja 3T: ”Ensimmäisenä mieleen tulee Varsovan-keikka vuonna 2005, jolloin soitimme maailman räkäisimmässä vallatussa talossa jossa ei ollut toimivaa vessaa. Paikalta ei saanut poistua, koska nurkan takana kuulemma vaanivat uusnatsit olisivat vetäneet turpaan tai pahempaa.

Bändejä oli paikalla omien laskujeni mukaan 700, ja kaikki soitti meidän backlinella joten poiskaan ei voinut lähteä. Missä sitten käytiin vessassa? Järkkärin iloinen neuvo oli: ’Whole country toilet!’.

Toinen olisi varmaan, kun auto hajosi keskelle ei-mitään Norjassa sunnuntai-iltana ja jouduttiin yöpymään pakkasessa seitsemän ihmistä pakuun sulloutuneena. Onneksi oli viinaa. Ja ei se uusnatsien hyökkäys keikkapaikalle Venäjällä myöskään varsinaisesti juhlaa ollut…”

Paavo Väyrynen T: ”Viime Venäjän-kiertueella paikalliset natsit hyökkäsivät klubille kesken keikan. Tilanne rauhottui, natsit kaikkosivat, mutta kytät saapuivat paikalle.

Yksi konstaapeleista tuli istumaan viereeni, kun vaihdoin vaatteitani ja jutteli kuumottavasti venäjäksi. Paikalliset juttelivat takaisin, mutta mies univormussaan tuijotti intensiivisesti minua ja jatkoi manaamistaan. Onneksi koppalakin lälläri hälytti ukon takaisin virantoimitukseen ja sälli häippäsi paikalta.

Kun kysyin paikallisilta, mitä hän minulle virkkasi, he sanoivat, että pollari olisi halunnut heittää minut natsien kanssa samaan tyrmään, koska tuon hänen kaupunkiinsa ongelmia. Antisosiaalista nuorisoainesta hän ei syyttänyt, vaan sitä, että tulen ulkomailta agitoimaan paikallisia nuoria turpakäräjille. Just just. No, muutamien rikottujen pullojen ja keikkajärjestäjän Ladan polttamisen verran innostettiin nuorisoa kiihkoutumaan sillä kertaa.

Valko-Venäjällä meidän eka keikka peruttiin pommiuhkauksen takia. Kaduilla piti liikkua saattueessa, jossa jokaisella oli kättä pidempää mukana tappeluiden varalta. Toisella kertaa soitettiin salainen pioneerikeskuksessa järjestetty keikka, jossa kirveli silmiä, kun jengi oli testaillut kyynelkaasusumuttimiaan ennen roudailua. Joku oli paskantanut yöpaikan lattialle ja joku toinen oli sen siivoamisen sijaan laittanut puukorin sen päälle, ettei kukaan astu sen päälle.

Nukkumatilassa ei ollut ikkunoita, vaan vitusti hyttysiä. Paikan juoppo ylläpitäjä pölli eväämme nukkuessamme ja joku toinen meikän puhelimen. Vellu hukkasi oman ja sen aikaisen tyttökaverinsa passit ja rahat ennen keikkaa. Sieltähän se löytyi seuraavana aamuna vyölaukusta puun ja äheltämänsä paskakasan (paikassa ei siis ollut toimivaa vessaa) välistä. Koskemattomina.

Kuultiin myös, että natsit olivat etsineet keikkaa, mutta turhaan, ja hyökänneet jollekin toiselle vaihtoehtorockkeikalle sapeleilla varustautuneina.”

Ripuli Paperi T: ”Hienoja muistoja, ihan kyynel nousee silmäkulmaan. Itsehän nukuin metsässä siellä Miskin pioneerileirikeikalla. Siksi ne rahat ja passitkin sinne metsään hukku.”

Samae Koskinen on ollut äänittämässä ja tuottamassa levyn laulusuorituksia. Samae-henkiset stemmat kuitenkin loistavat poissaolollaan. Mikä oli Koskisen rooli?

Raitiolinja 3T: ”Samae äänitti myös edellisen levymme, ja jo silloin kävi ilmi, että hänellä on hyvä tatsi erityisesti laulujen nauhoittamiseen. Samae osaa luoda sellaisen rennon ilmapiirin, ettei meillä mene homma ylianalyyttiseksi tuskailuksi, mutta toisaalta hän osaa myös olla kriittinen ja tuoda julki mielipiteensä. Työskentely on rentoa ja nopeaa. Viime levyn sessioissa jotain ottoa kuunnellessa Samae kysäisi, onko musiikin äänittäminen sitä, että etsimällä etsii sieltä virheitä, ja se sai ainakin minut muuttamaan suhtautumistani studiohommiin.”

Ripuli Paperi T: ”Mulla ei yleensä ole sanoja läheskään kaikkiin piiseihin valmiina siinä vaiheessa, kun pohjia aletaan äänittää, joten studiossa tulee sitten itselle semmoinen vahva hepsankeikkaa-olo, kun sanoja onkin miljoona liikaa, biisit liian nopeita ja mikä helvetin osa toi nyt on… Samaella on hieno kyky löytää nopeasti otoista ne sopivimmat. Eikä aikaa tuhraudu tosiaan minkään turhan hiomiseen, ja hyvin yksimielisesti saadaan niitä sekoilujakin laitettua.”

Tykitteleekö Hero Dishonest menemään vielä 15 vuoden kuluttua? Miltä näyttää vuosi 2031?

Raitiolinja 3T: ”Muistaakseni meillä on buukattuna keikka Oranssille maaliskuussa 2031”.

Ripuli Paperi T: ”Riippuu vähän, miten toi oma snooker-ammattilaisen ura lähtee nousuun”.

Paavo Väyrynen T: ”Vuonna 2031 Axl Rose tekee yhä AC/DC:n 18. levyä. Lasse on liittynyt Kissiin Gene Simmonssin siirryttyä Valkoiseen taloon syömään paskaa, joten eiköhän me muut taputella valmiiksi bändin 14. levyä valmiiksi ellei olla jo hukuttu viinaan, sipseihin tai omaan hikeemme.”