AFROCUBISM: AfroCubism

Arvio julkaistu Soundissa 10/2010.
Kirjoittanut: Pauli Kallio.

Ryhmä malilaisia muusikoita oli neljätoista vuotta sitten lähtökuopissa kohti Kuubaa. Tuottaja Nick Goldin ja Ry Cooderin johdolla piti äänitettämän albumi, joka tuo yhteen Kuuban ja Malin soundit. Afrikkalaisten vieraiden viisumit juuttuivat jonnekin byrokratian alalaatikkoihin, joten reissu peruuntui.

Arvio

AFROCUBISM
AfroCubism
World Circuit

Ryhmä malilaisia muusikoita oli neljätoista vuotta sitten lähtökuopissa kohti Kuubaa. Tuottaja Nick Goldin ja Ry Cooderin johdolla piti äänitettämän albumi, joka tuo yhteen Kuuban ja Malin soundit. Afrikkalaisten vieraiden viisumit juuttuivat jonnekin byrokratian alalaatikkoihin, joten reissu peruuntui. Jotain piti keksiä tilalle, ja onnekkaana hätäratkaisuna syntyi Buena Vista Social Club moninaisine johdannaisineen.

Ajatus fuusioalbumista jäi kuitenkin vaivaamaan Eliades Ochoaa, joka kuului viisikymppisenä Buena Vistan nuorimmaisiin. Hän nyki Goldia hihasta aina tilaisuuden tullen, ja lopulta hanke toteutui. Kuubaa edustaa Ochoa Grupo Patriansa kanssa, Malia puolisen tusinaa musikanttia, etunenässä kielisoitinten taitajat Toumani Diabaté (kora), Bassekou Kouyate (ngoni) ja Djelimany Tounkara (kitara) sekä griot-laulaja Kassé Mady Diabaté.

Maailmanmusiikilliset fuusiot ovat nykyään arkipäivää, mutta Afro­Cubism-levy kuuluu ehdottomasti ­alan hienoimpiin virityksiin. Laulukieli sekä painotukset kuubalaisten ja malilaisten ainesten välillä vaihtuvat ilman huomattavia saumakohtia. Risteilevät kielisoittimet hallitsevat soundia. Bongot, congat ja marakassit kuljettavat keveitä rytmejä. Vielä ei voi ennustaa, muodostuuko AfroCubismista Buena Vistaan verrattavaa kestosuosikkia, mutta vapaasti svengaavan musiikin ystävälle se tarjoaa pelkkää nautintoa.

Lisää luettavaa