Arvio: Juurien kautta tulevaisuuteen – Sampa The Greatin moderni hiphop-soundi sai tujauksen sambialaista vivahdetta

Sampa The Great
As Above So Below
Loma Vista

Sampa The Great palaa toisella kokopitkällään kirjaimellisesti juurilleen. Uusin levy on nimittäin syntynyt Sampan kotimaassa Sambiassa, jonne artisti on hiljattain palannut vietettyään lapsuutensa Botswanassa, opiskeltuaan Kaliforniassa ja breikattuaan debyytillään The Return (2019) Australian hiphop-skenessä.

Matkan varrelta on tarttunut monipuolisesti erilaisia musiikillisia vaikutteita, mikä kuuluukin päällimmäisenä albumilla, jonka hybridisoundi sekoittelee ennakkoluulottomasti modernia länsimaista hiphopia, träppiä, spoken wordia, soulia ja R&B:tä eteläafrikkalaisten tyylien, amapianon, kalindulan, kwaiton ja zamrockin kanssa.

Tämä ei tietysti ole mitään uutta Sampan tapauksessa, hän kun on jo vuosia integroinut musiikkiinsa perintöön kuuluvaa kulttuuria, mutta As Above So Below on ennen kaikkea sambialainen hiphop-albumi. Tuottajana Sampan kanssa on häärinyt paikallinen legenda Mag44, vierailijoita sen sijaan on vakuuttava kansainvälinen rosteri Angélique Kidjosta Denzel Curryyn ja Sampan sukulaisiin.

Ja kuten kansitaide antaa uumoilla, käsillä on myös ripaus scifiä ja vahva afrofuturismi-lataus, jonka hengessä räppäri jatkaa identiteetin tutkimista muistojensa kautta. Henkilökohtainen albumi on autenttinen ja uskottava, kaikesta hohkaa tarkoituksenmukaisuus, itsevarmuus, itsensä hyväksyminen ja aidon ilmaisun omaksuminen.