Arvio: Maamerkkejä sessioketun kikkapussin täydeltä – Jarmo Nikun toisella sooloalbumilla skaalassa löytyy

Jarmo Nikku
Landmarks
Emsalö

Muun muassa Hoedownista, Hectorin yhtyeestä ja vaikkapa Samuli Edelmannin euroviisuhitin Peggyn takaa tuttu sessiokettu Jarmo Nikku maalailee toisella soololevyllään varsin tutuilla kitaramusiikin sävyillä.

Nikku lainailee sujuvasti niin The Allman Brothersilta kuin flamencotyylisistä maisemista. Levyn yhdistävä liima on kuitenkin 70- ja 80-lukujen sessiomaailmoissa ja rockin sekä
fuusion välimaastossa.

More Or Les DKK:llä kuullaan vaikutteita Larry Carltonin varhaisilta soololevyiltä sekä Steely Dan -kuvioista. Dear Bardensin korvia hivelevät modulaatiokaiut ovat silkkaa ihanuutta. Kappaleella kuullaan myös sähkösitaria, loistavaa! Levyn parhaaksi kappaleeksi nousee Robben Fordin ilmaisua mukaileva New Ford. Lempeän folkahtava Walrus Jump (1979 rev) päättää levyn mukaviin tunnelmiin.

Levy tarjoaa kuulijalle nimensä mukaisesti maamerkkejä vähän joka suuntaan Nikun uran varrelta. Mitään uutta levyltä on vaikea löytää. Siitä huolimatta kuusikieliskansalle tarjoillaan mainiota musiikkia koko levyllisen verran.