BABYSHAMBLES: Shotters Nation

Arvio julkaistu Soundissa 11/2007.
Kirjoittanut: Jarmo Vähähaka.

Pete Dohertyn tähän asti tekemät äänitykset Babyshamblesin kanssa ovat olleet paljon vähemmän kiinnostavia kuin miekkosen toikkaroinnit mediassa. Niihinkin on tainnut kyllästyä jo jokainen.

Arvio

BABYSHAMBLES
Shotters Nation
Parlophone

Pete Dohertyn tähän asti tekemät äänitykset Babyshamblesin kanssa ovat olleet paljon vähemmän kiinnostavia kuin miekkosen toikkaroinnit mediassa. Niihinkin on tainnut kyllästyä jo jokainen.

Se lupaus, minkä tämä Queens Park Rangersia rakastava runoilijan retku antoi edellisen yhtyeensä The Libertinesin alkutaipaleella, on jäänyt suurilta osin lunastamatta. Rappioromantiikan ja huumeiden mukanaan viemä Doherty äänitti uuden yhtyeensä Babyshamblesin kanssa melko epätasaisen Down In Albion -debyytin (2005). Shotters Nation on edeltäjäänsä paljon ryhdikkäämpi albumi. Vastuu tästä lankeaa luultavasti tuottaja Stephen Streetille. Baby­shamblesin sielua mies ei kuitenkaan ole turmellut. Samalla tavalla leadkitarat yhä hapuilevat oikeita ääniä kuin ennenkin.

Hienoja kappaleita levyltä löytyy sen verran, että voi todeta Dohertyn saaneen jälleen kiinni laulunkirjoittamisesta. Hutejakin toki mahtuu mukaan. There She Goes varastaa laiskasti nimensä The La’silta ja bassokuvionsa The Curen The Lovecatsilta eikä pärjää kummallekaan. Kappaleen tekstiä on suuri kiusaus lukea kuvauksena Peten ja Kate Mossin romanssin alkutaipaleesta.

Nyt kun pariskunta on eronnut ilmeisen lopullisesti ja Pete on kuivilla, voisi olla aika keskittyä kaiken epäolennaisen sijasta vain musiikkiin. Seuraava levy on melkoinen näytön paikka.

Lisää luettavaa