BIOHAZARD: Kill Or Be Killed

Arvio julkaistu Soundissa 01/2003.
Kirjoittanut: Nalle Österman.
Roadrunnerin sekä monikansallisten Warnerin ja Mercuryn jälkeen Biohazard on löytänyt uuden kodin SPV:ltä, jonne näyttävät ajautuvan kaikki ne aikoinaan menestyksekkäät orkesterit, jotka ovat parhaat päivänsä jo nähneet.

Arvio

BIOHAZARD
Kill Or Be Killed
SPV

Roadrunnerin sekä monikansallisten Warnerin ja Mercuryn jälkeen Biohazard on löytänyt uuden kodin SPV:ltä, jonne näyttävät ajautuvan kaikki ne aikoinaan menestyksekkäät orkesterit, jotka ovat parhaat päivänsä jo nähneet. Kill Or Be Killed ei tule myymään miljoonaa yksikköä, kuten yhtyeen bio kertoo bändin kakkosalbumin Urban Disciplinen tehneen. Ryhmän viimeisimmät levyt ovat sisältäneet etupäässä surkeaa materiaalia, joiden joukkoon on kuitenkin eksynyt aina muutama helmi. Tässä suhteessa nelikon seitsemäs studioteos ei tee poikkeusta.

Biohazardista on näköjään tullut yksi niistä bändeistä, joille uusi albumi ei tunnu tarjoavan muuta kuin uuden mahdollisuuden päästä taas tien päälle. Never Forgive Never Forget sekä Open Your Eyes ovat tunnusomaisine huudatuksineen todennäköisiä keikkasuosikkeja erinomaisena liveaktina tunnetun ryhmän seuraavalle rundille, mutta albumin ehdottomaksi huippuhetkeksi nousee päätösraita Hallowed Ground. Alice In Chainsin hengessä tunnelmoiva hituri kuulostaa epävireisine lauluosuuksineenkin koskettavalta ja inhimilliseltä – tai ehkä juuri niiden vuoksi. Yhtyeelle uusia uria aukova kappale paljastaa esittäjistään ehkä enemmän kuin he haluaisivat.

Onko Biohazard aikuistunut ja seestynyt? Se selittäisi, miksi yhtyeen raivo ja uho kuulostaa niin väkinäiseltä ja ponnettomalta. Kill Or Be Killed vaikuttaa oman ilmaisunsa vangiksi jääneen yhtyeen hengentuotteelta. 

Lisää luettavaa