DJ LOGIC: The Anomaly

Arvio julkaistu Soundissa 02/2002.
Kirjoittanut: Jussi Niemi.
NY:n Bronxissa 1972 syntynyt Jason Kibler alias DJ Logic on seurannut hip-hopin kehitystä kotinurkillaan Kool Herkin, Africa Bambaataan ja Grandmaster Flashin pioneeritöistä lähtien.

Arvio

DJ LOGIC
The Anomaly
Ropeadope

NY:n Bronxissa 1972 syntynyt Jason Kibler alias DJ Logic on seurannut hip-hopin kehitystä kotinurkillaan Kool Herkin, Africa Bambaataan ja Grandmaster Flashin pioneeritöistä lähtien. Saatuaan levarit 13-vuotiaana ja harjoiteltuaan niillä paikallisissa bileissä, hän ajautui basisti Melvin Gibbsin (Logic kuului tämän Eye & I-yhtyeeseen) ja kitaristi Vernon Reidin kaltaisten huippusoittajien seuraan, 90-luvun lopulla myös Martin, Medeski & Woodin vakivierailijaksi. Ei siis ihme, että mies on alansa luovimpia hahmoja ja kokee itsensä yhtä paljon muusikoksi kuin dj:ksi.

Sattuvasti nimetty The Anomaly (poikkeus) on viisimiehisen Project Logicin toinen albumi, ja eläväinen tapaus. Hip-hopin ja jazzin perustalta peliä viedään saumattomasti housen, dubin, drum'n'bassin ja funkin alueille koko orkesterin ja taitavasti käyttäytyvien vieraiden (Gibbs, Reid, urkuri Medeski, perkussionisti Mino Cinelu ja viulisti Miri Ben-Ari) heittäytyessä hommiin tositarkoituksella. Meno on paitsi tanssittavaa, rohkeaa, hauskaa ja jännittävästi tyypillisyyksiä kaihtavaa, mutta ennen kaikkea vakuuttavan musikaalista. Bebop ja drum'n'bass sulautuvat yhteen Frequency Onella Hip-Hoperan kuulostaessa kujeelliselta kauhuoopperalta. Black Buddah ja Afronautical trippaavat mehevästi dubin marginaalissa huilun ja rhodesin viilentäessä Michellen paksua groovea.

Kliimaksi saavutetaan puhaltaja Bennie Maupinin 70-luvun groovelle perustuvassa Bean-E-Manissa, jossa Logicin scratchit ja Casey Benjaminin ewi/rhodes tekevät pahaa jälkeä murhaavasti möyhivän basso/rumputyön päällä. Siinä on taas kiistaton todiste, ettei tosi funkia voita mikään! 

Muut artistin levyarviot

Lisää luettavaa