GOV’T MULE: Mulennium

Arvio julkaistu Soundissa 9/2010.
Kirjoittanut: Esa Kerttula.

Joskus divarikierroksella käteeni osui hyväntekeväisyyslevy, jonka sekalaisesta coverhötteiköstä erottui maaninen luenta Humble Pien 30 Days In Hole -klassikosta. Tulkinnasta vastasi minulle entuudestaan tuntematon Gov’t Mule. Innostuin touhusta ja hommasin siihen mennessä ilmestyneet studiolevyt välittömästi.

Arvio

GOV’T MULE
Mulennium
Provogue

Joskus divarikierroksella käteeni osui hyväntekeväisyyslevy, jonka sekalaisesta coverhötteiköstä erottui maaninen luenta Humble Pien 30 Days In Hole -klassikosta. Tulkinnasta vastasi minulle entuudestaan tuntematon Gov’t Mule. Innostuin touhusta ja hommasin siihen mennessä ilmestyneet studiolevyt välittömästi.

Mulennium on kolmen cd:n paketti bändin uuden vuoden -keikalta kymmenen vuoden takaa. Taltiointi on mainio dokumentti Gov’t Mulen silloisesta bändikemiasta, jonka basisti Allen Woodyn menehtyminen seuraavana kesänä ikävästi katkaisi. Atlantan Roxy-teatterissa Gov’t Mule esiintyi vielä originaalissa kokoonpanossa ja oli erinomaisessa iskussa. Ja konsepti on yksinkertainen.
Trio ammentaa innoituksensa jostain vuosien 1965-1975 välimaastosta: bluesin, hardrockin ja psykedelian keskiöstä. Päävastuu Gov’t Mulen soundista lankeaa virtuoosi Warren Haynesille. Haynes on ainakin genressään ilmiömäinen laulaja ja kitaristina Gibson/Marshall-koulukunnan mies, jonka soitto on maukasta ja viipyilevää old schoolia.

Laskujeni mukaan Mulennium on jo bändin viides live. Kuten aiemminkin ilmestyneet tallenteet, se osoittaa kiistattomasti, että kundit tosiaan tykkäävät jammailla. Paketin heikoin lenkki on levy, joka soitetaan yhdessä blues-legenda Little Miltonin kanssa. Yhteistyö on todella tylsää kuultavaa.

Lisää luettavaa