HI-TEK: Hi-Teknology

Arvio julkaistu Soundissa 09/2001.
Kirjoittanut: Petri Silas.
Kun hip hopin arvostetuimpiin barometreihin lukeutuva Rawkus Records suuntaa parrasvalot yhden alan arvostetuimman tuottaja/DJ:n suuntaan, tulosten saa olettaa olevan massiivisia.

Arvio

HI-TEK
Hi-Teknology
Rawkus

Kun hip hopin arvostetuimpiin barometreihin lukeutuva Rawkus Records suuntaa parrasvalot yhden alan arvostetuimman tuottaja/DJ:n suuntaan, tulosten saa olettaa olevan massiivisia. Toimihan Hi-Tek sentään yhtenä harmaana eminenssinä Mos Defin sekä Talib Kwelin uraauurtavalla Black Star -hankkeella 1998 ja sai kaksi vuotta myöhemmin nimensä Kwelin rinnalle maineikkaan Reflection Eternalin otsikkoon. Muistoja näistä afrikanamerikkalaisen musiikin kehitykselle kiistattoman arvokkaista levystä ei Hi-Teknology ikävä kyllä juuri kaiu. Ei, vaikka mikrofoniin tarttuvat molempien edellämainittujen rapperien lisäksi muun muassa Common ja Vinia Mojica. Tällä kertaa taustalla toimimaan tottuneen miehen paukut eivät yksinkertaisesti riitä ykkösdivisioonasta irtautumiseen ja valioliigaan nousuun: Anthony Cottrell eli Hi-Tek ärsyttää kuulijoitaan kehnoilla lastenlauluista muistuttavilla melodioilla ja puuduttaa mestariteosta odottavat musiikin yksi-ilmeisyydellä. Muhjun seasta nousevat kunnolla esiin vain raidat Get Back Pt. II sekä Where I'm From – ja näistäkin ensinmainittu pikemmin Talib Kwelin kuin Hi-Tekin ansioilla. Biitti on toki kautta linjan kadehdittavan läskiä ja raakamateriaalin valinta miehen tyyliä pukevaa, mutta kokonaisuutena Cincinnattin oman Jonny Bron esikoinen jää kauas odotuksista. Hi-Teknologyn tekijä on meidän aikamme Terminator X; pätevä DJ, josta ei omillaan ole historiankirjoja koristamaan. 

Lisää luettavaa