J. HEARTHILL TRINITY: Skeleton Stomp

Arvio julkaistu Soundissa 3/2016.
Kirjoittanut: Pertti Ojala.

Arvio

J. HEARTHILL TRINITY
Skeleton Stomp
Pyros

J. Hearthill Trinityn neljäs albumi on kypsynyt pitkään ja saanut sisältönsä paljolti isäntänsä Texasin Austiniin suuntautuneen stipendiaattimatkan hedelmänä. The House Of Songs -biisintekoleiriltä tarttuneet ideat ja kahdelle raidalle ulottuva yhteistyö australialaisen Lisa Richardsin ja Ruotsin vuoden takaiseen euroviisukarsintaankin osallistuneen laulaja-lauluntekijä Amy Bobrukin kanssa lienevät osaltaan vaikuttaneet siihen, että Skeleton Stomp laventaa trion omintakeista ilmaisua hiuksenhienosti standardimpaan suuntaan.

Albumin ytimessä kiehuu tälläkin kertaa liiasta lihasta riisuttu rockabilly- ja rock’n’roll-mutaatio, johon hissuttelevasti sudittu jazzisuus ja kantrin suuntaankin kallistuva amerikkalaisuus tuovat persoonallisen lisänsä.

Luurankoisen tanssivillityksen jälkeen Helsinki To Chicago tarjoaa urbaania kaihoa ja Ghost On The Avenue tuo ennen erämaassa pysytelleet aaveet keskelle kaupunkia. Lähes 50-lukulaisen teiniballadin tahtiin käynnistyvä Flawless on J. Hearthill Trinityn pysäyttävä oodi itsehyväksynnälle: “Don’t lose yourself to flawless”.

Soitoltaan totutun pieni ja ekonominen Skeleton Stomp on väkevä muistutus J. Hearthill Trinityn ainutlaatuisuudesta ja rohkeudesta hakea ja löytää musiikkiinsa uusia kuulokulmia.

Lisää luettavaa