JOHN MARTYN: On The Cobbles

Arvio julkaistu Soundissa 06-07/2004.
Kirjoittanut: Pertti Ojala.
Glasgowlainen John Martyn aloitti levytysuransa jo vuonna 1967. Englannin silloisissa folk-kuvioissa keikkaillut Martyn kehitti pian persoonallisen folkjazztyylinsä, jonka jalostaminen jatkuu yhä - siitä huolimatta, että parhaat levyt syntyivät 70-luvulla. On The Cobbles on John Martynin 22.

Arvio

JOHN MARTYN
On The Cobbles
Independiente

Glasgowlainen John Martyn aloitti levytysuransa jo vuonna 1967. Englannin silloisissa folk-kuvioissa keikkaillut Martyn kehitti pian persoonallisen folkjazztyylinsä, jonka jalostaminen jatkuu yhä – siitä huolimatta, että parhaat levyt syntyivät 70-luvulla. On The Cobbles on John Martynin 22. studioalbumi ja ilmaisutapansa entisellään. Tässä tapauksessa jo sinänsä toivottomasta Skotlannin murteesta johtumaton mumiseva laulu ja usein herkät, jazzahtaviksi väritetyt biisit ovat yhä Martynin välittömästi tunnistettava tavaramerkki.

Peräti kahdeksassa studiossa ikuistetun levyn parasta antia on John Martynin aina yhtä intensiivinen – sekä akustinen että sähköinen – kitarointi. Itse biisit eivät yllä ikimuistoisiksi, mutta takavuosien albumeitaan vaivanneesta yliviihteellisyydestä mies on onneksi päässyt eroon.

Omat biisinsä John Martyn reunustaa Frankie Millerin lähes katusoittotunnelmaisella Baby Come Homella ja Leadbelly-klassikolla Goodnight Irene, jonka gospelisuuden takaa vieraileva laulajatar Mavis Staples ja joka olisi sovituksensa puolesta kotonaan myös Stingin levyllä. Under My Wingin tähtenä Martyniä avustaa Paul Weller.

Andy Sheppardin saksofonien jazzittaman My Creatorin kolmesta basistista yksi on John Martynin vanha soittokaveri, omassa Pentangle-yhtyessään jo 60-luvun lopulla folkia, jazzia ja bluesia fuusioinut Danny Thompson. 

Muut artistin levyarviot

Lisää luettavaa