Levyarvio: Ennakkoluulottomuus, rohkeus ja jämäkkä soitto – Lucia Cadotschin levyllä on tarjolla huikeita sovituksia

Lucia Cadotsch
Speak Low II
We Jazz

Sveitsiläisen laulajan Lucia Cadotschin yhteistyö ruotsalaisten jazz-muusikoiden Otis Sandsjön ja Petter Eldhin kanssa on pieni revelaatio – ja täysosuma monella tasolla. Standardilevyn materiaali on kasattu laajalta ajalta, 1930-luvulta 2000-luvulle, Duke Ellingtonin laulukirjasta Brian Enoon, laajasti versioiduista klassikoista uusiin tuttavuuksiin tällaisessa yhteydessä. Jokainen valinta puolustaa paikkaansa.

Mutta varsinainen revelaatio on muualla. Tämän levyn sovitukset ovat suoraan sanottuna huikeita.

Levy rakentuu kolmen elementin ympärille: Cadotschin ääni, Sandsjön saksofoni ja Eldhin basso. Välillä soittoa tuetaan uruilla ja sellolla. Varsinkin urkuri Kit Downes tekee häkellyttävän hienoa työtä esimerkiksi levyn avaavassa, Ellingtonin ja Irving Millsin säveltämässä kappaleessa Azure. Mutta taika on ydinkolmikon dekonstruktioissa. Sitä nämä versiot ovat – kokeilu, jossa katsotaan kuinka vähällä pärjää ja missä teoksen sykkivä sydän on. Tässä se löytyy melodioista, jotka Cadotsch laulaa samaan aikaan herkästi ja aikamoisella suvereniteetilla, hengittäen. Kolmikko kiertää kokeellisen jazzin sudenkuopat jättämällä repimättä itse melodiaa kappaleiksi. Dekonstruktio tehdään saksofonin ja basson ennakkoluulottomalla, rohkealla ja ennen kaikkea uskomattoman jämäkällä soitolla.