SISTERS OF MERCY: Vision Thing

Arvio julkaistu Soundissa 12/2006.
Kirjoittanut: Jari Jokirinne.
Lyhyestä urasta huolimatta Sisters Of Mercyn perintö elää vahvana. Perimmäinen syy tähän eivät ole bändin julkaisemat kolme levyä, vaan lauma uudempia yrittäjiä, jotka ovat lainanneet tältä brittigootin kantaisältä soundia ja imagoa myöten liki kaiken. Räikeimpänä esimerkkinä paistaa kotoinen The 69 Eyes, mutta selviä yhteneväisyyksiä voi halutessaan löytää niinkin erilaisista nimistä kuin Evanescence ja Interpol. Hieman karrikoidusti tämä ainakin kertoo siitä, miten laajalle kartalle Sisters Of Mercyn vaikutus on levinnyt.

Arvio

SISTERS OF MERCY
Vision Thing
Rhino

Lyhyestä urasta huolimatta Sisters Of Mercyn perintö elää vahvana. Perimmäinen syy tähän eivät ole bändin julkaisemat kolme levyä, vaan lauma uudempia yrittäjiä, jotka ovat lainanneet tältä brittigootin kantaisältä soundia ja imagoa myöten liki kaiken. Räikeimpänä esimerkkinä paistaa kotoinen The 69 Eyes, mutta selviä yhteneväisyyksiä voi halutessaan löytää niinkin erilaisista nimistä kuin Evanescence ja Interpol. Hieman karrikoidusti tämä ainakin kertoo siitä, miten laajalle kartalle Sisters Of Mercyn vaikutus on levinnyt.

Debyytti First And Last And Alwaysia (1985) on yleisesti pidetty yhtyeen parhaana levynä, vaikuttaahan sillä vielä klassinen Andrew Eldritch-Wayne Hussey-Gary Marx-Craig Adams -kokoonpano. Kun mukaan saatiin vielä mystinen rumpali Doktor Avalanche, näyttivät kaikki palaset loksahtavan paikoilleen. Kulisseissa kuitenkin kuohui – bändin toinen perustaja Gary Marx oli sessioiden ajan jatkuvasti lähtökuopissa, eikä pomo Andrew Eldritch juurikaan vastustellut. Klassinen tarina kertookin, että Walk Away -kappale oli Eldritchin kommentti jahkailevalle kitaristille. Pian levyn julkaisun jälkeen Hussey, Marx ja Adams lähtivätkin lopulta bändistä ja yleisesti tämän oletettiin merkitsevän myös Sisters Of Mercyn loppua. Debyytistä muovautuikin fanaattisimmille kannattajille ylimainostettu joutsenlaulu.

Andrew Eldritch ei kuitenkaan taipunut. Vuonna 1987 julkaistu Floodland oli käytännössä miehen soolo, vaikka promokuviin rinnalle nostettiin entinen Gun Club -basisti Patricia Harrison. Floodlandin myötä Eldritch siirtyi asteen kevyemmälle ja syntikkapainotteisemmalle linjalle, joten ei ole vaikea kuvitella yhtyeen vanhan linjan kannattajien järkytystä. Tilannetta korosti entisestään se, että bändin plakkariin kolahti sen ensimmäinen – ja ainoa – listahitti eli This Corrosion. Epämääräisestä maineestaan huolimatta Floodland on kelpo levy. Jos yhtyeen muuttuneen soundin pystyy hyväksymään, paljastuu alta pääosin vahvoihin melodioihin ja tunnelmalataukseen tukeutuva kokonaisuus.

Vuoden 1991 Vision Thing -levyä varten Eldritch kokosi jälleen lauman soittajia taakseen. Tällä kertaa peesiin tuli aiemmin muun muassa Generation X-, All About Eve- ja The Only Ones -yhtyeistä tuttuja musikantteja. Hieman yllättävänä voidaan pitää sitä, että levyn taustalaulut hoitelee 90-luvulla suursuosioon noussut laululintu Maggie Reilly.

Vision Thing haisee vahvasti ajan hengeltä. Kireiden kitaroiden ja onttojen rumpujen yhdistelmään luotti tuolloin joka toinen yhtye, eikä Sisters Of Mercy lähtenyt turhaan pyristelemään vastaan. Samalla se menetti ripauksen persoonallisuudestaan, mutta toisaalta ratkaisu toi lisää ruutia veltostuneeseen soundiin. Eivätkä levyn kappaleetkaan hullumpia ole, parhaaksi nousee oudosti Pixiesin ja David Bowien suuntaan kumartava Something Past.

Lisää luettavaa