THE THIRD AND THE MORTAL: Memoirs

Arvio julkaistu Soundissa 05/2002.
Kirjoittanut: Jouko Ruokosenmäki.
Norjalainen The Third And The Mortal aloitti uransa gootahtavilla proge-eepoksilla, joita leimasi omalaatuinen, tumma fiilis sekä lähes oopperamaiset lauluosuudet. Romantiikan sävyttämä pohjoinen synkistely puri hevihenkiseen yleisöön, mutta Third ei tyytynyt toistamaan varmaa myyntivalttia.

Arvio

THE THIRD AND THE MORTAL
Memoirs
VME

Norjalainen The Third And The Mortal aloitti uransa gootahtavilla proge-eepoksilla, joita leimasi omalaatuinen, tumma fiilis sekä lähes oopperamaiset lauluosuudet. Romantiikan sävyttämä pohjoinen synkistely puri hevihenkiseen yleisöön, mutta Third ei tyytynyt toistamaan varmaa myyntivalttia. Kolmannella studiolevyllä In This Room bändi avautui avantgarden hengelle, ja samaa linjaa jatkaa myös pitkään kypsytelty Memoirs.

Ikuisuuksia jatkuneet studiosessiot sekä miehistönvaihdokset ovat antaneet levylle väistämättä rikkonaisen ilmeen, mutta The Third And The Mortal on kääntänyt hajaannuksen voitokseen. Jokainen levyn kappaleista on oma saarekkeensa, joista jollakin omituisella tavalla muodostuu viekoitteleva, pimeä yhtenäisyys. Näppärä temppu, kun ottaa huomioon, että levyllä laulaa peräti viisi erityyppistä vokalistia. Jytisevät ja napsuvat konerytmit paiskaavat kättä ylimaallisten naisäänten kanssa kappaleissa Thin Dark Line sekä Simple Mind. The City maalailee toivotonta visiota epäinhimillisestä metropolista pahaenteisen puhelaulun myötä, kepeä instrumentaali Fools Like Us taas antaa soittajille tilaisuuden irrotella perinteisemmillä instrumenteilla. Jylhät Those Of My Kind ja Spider tuovat mieleen David Bowien kokeilevimmillaan.

Kuten edeltäjänsä, Memoirs säpsähdyttää ja yllättää joka käänteessä. Vaikka pitkään joukkueessa vaikuttanut laulajatar Ann Mari Edvardsen onkin vaihtanut maisemaa, sopii toivoa, ettei yhtyeen taru pääty tähän. 

Lisää luettavaa