THE THRILLS: Let´s Bottle Bohemia

Arvio julkaistu Soundissa 10/2004.
Kirjoittanut: Pekka Laine.
The Thrillsin esikoislevy So Much For The City oli yksi viime vuoden raikkaimmista julkaisuista melodisen perinnepopin saralla. Laulaja-lauluntekijä Conor Deasyn ja dublinilaiskavereidensa hatunnosto Yhdysvaltain länsirannikon rentoilurockille oli valloittavan naivistinen tuulahdus kaiken pakkorokkauksen seassa.

Arvio

THE THRILLS
Let´s Bottle Bohemia
EMI

The Thrillsin esikoislevy So Much For The City oli yksi viime vuoden raikkaimmista julkaisuista melodisen perinnepopin saralla. Laulaja-lauluntekijä Conor Deasyn ja dublinilaiskavereidensa hatunnosto Yhdysvaltain länsirannikon rentoilurockille oli valloittavan naivistinen tuulahdus kaiken pakkorokkauksen seassa. Levyn vilpittömyys tönäisi taka-alalle sen, että yhtyeen laulut ovat tiukasti esikuviensa eli Neil Youngin, The Beach Boysin ja muiden Amerikan turilaiden vaikutuspiirissä.

Uusi Let's Bottle Bohemia -albumi nostaa pastissin väkevän makuvivahteen toistuvasti kielen päälle. Rennosti jolkottavat melodiat muistuttavat partakauden rantapojista ja ensimmäisen aallon country-rockareista ja tuotantokin on aurinkoista ja luonnonmukaista. Teoriassa tässä akustisten kitaroiden, analogikoskettimien ja rehellisen meiningin varaan rakennetussa tunnelmassa pitäisi siis viihtyä, mutta käytännössä tulee ontto olo. Yhtyeen olisi kannattanut kypsytellä ilmaisua, hakea edes tujaus omaa ääntä soppansa mausteeksi ja tutkia ihanteidensa aikaansaannoksia pintaa syvemmältä.

Kaliforniapopin klassikoilla soi vivahteikas ja komeasti laulettu musiikki. Conor Deasy laulaa ennakoidusti etenevät laulunsa yhdellä ja samalla valittavalla sävyllä, ilman kunnon harmonioita ja soittajienkin kalupakista löytyy todella niukasti eri moodeja. Jo tämän levyn myötä hapsutakkini sisään hiipii epäilys, riittävätkö The Thrillsin paukut pikkukivaa ja puolivalmista retroilua pidemmälle.