TUNE-YARDS: Nikki Nack

Arvio julkaistu Soundissa 6–7/2014.
Kirjoittanut: Visa Högmander.

Arvio

TUNE-YARDS
Nikki Nack
4AD

Yhdysvaltalaisartisti Merrill Garbus eli Tune-Yards murtautui indiemaailman tietoisuuteen vuonna 2011 kehutulla toisella levyllään Whokill. Albumilta löytyi tyylikkäästi vinksahtanutta rytmikkyyttä Garbusin akrobaattisella laulutyöskentelyllä sekä paikoittaisilla hiphop-vaikutteilla siloiteltuna.

Nikki Nack jatkaa Tune-Yardsin laadukasta linjaa. Albumi on edeltäjäänsä rauhallisempi, mutta silti se on levy, jossa riittää pureskeltavaa koko loppuvuodeksi. Merrill Garbus ja hänen tuotanto- ja laulunkirjoitusapunaan toiminut basisti Nate Brenner ovat luoneet albumillisen kiehtovan erikoista musiikkia runsaine yksityiskohtineen. Levyn rytmikkyys leviää hetkittäin tavalliselta tuntuvista R&B-rytmeistä maaniseen afrogrooveen.

Tune-Yardsin kolmas levy tuntuu Whokillin tavoin albumilta, jonka on tehnyt hullu mutta lahjakas professori, joka on suljettu viikoksi kellarilaboratorioon luomaan jotain erityistä. Nikki Nackilta ei löydy edellisen levyn Gangstan ja You Yes Youn kaltaisia ensikuulemalta alitajuntaan juurtuvia kappaleita, mutta se on levy, jossa riittää ihmeteltävää pitkäksi aikaa.

Merrill Garbus on yksi tämän hetken suurimpia lahjakkuuksia musiikkimaailmassa. Sitä ei käy kiistäminen.

Lisää luettavaa