VARIOUS ARTISTS: 5 Years of Hyperdub

Arvio julkaistu Soundissa 11/2009.
Kirjoittanut: Timo Harjuniemi.

Lontoolaisen Hyperdub-levymerkin isä Steve Goodman on verrannut silmäteräänsä virukseen. Analogia on varsin osuva.

Arvio

VARIOUS ARTISTS
5 Years of Hyperdub
Hyperdub

Lontoolaisen Hyperdub-levymerkin isä Steve Goodman on verrannut silmäteräänsä virukseen. Analogia on varsin osuva. Sinnikkään taudinaiheuttajan tavoin Hyperdubin kokeellinen elektroninen musiikki elää ja mutatoituu ajassa ja ihmisissä, hyläten ne sopukat, joissa vastuskyky on jo parkkiintunut, ja siirtyen etsimään ärsykkeille altista kudosta.

Kaksi levyä ja 32 kappaletta sisältävä 5 Years Of Hyperdub -kokoelma ounastelee ensimmäisellä puolikkaallaan ja aiemmin julkaisemattomilla kappaleillaan levymerkin tulevia päähänpistoja. Toinen levy viitoittaa Hyperdub-historiaa jo entuudestaan tutuin biisein.

Kokoelma on paitsi Hyperdubin tarina myös 2000-luvun brittiläisen bassomusiikin lyhyt historiikki. Hyperdub myötavaikutti valtavasti siihen, että garage- ja twostep-liikkeistä siinnyt dubstep paisui nichestään elektronisen musiikin vuolaimpaan valtavirtaan. Levymerkin tunnetuin akti, kuvankaunista urbaania harmautta levymuotoon tislaava Burial oli viime vuonna ennakkosuosikki arvostetun Mercury Prize -tunnustuksen voittajaksi. Palkinnon nappasi kuitenkin Elbow.

Hyperdubin filosofisena ytimenä on ajatus nahkan jatkuvasta uudelleenluonnista. Rajoja koetellaan alati, mikä synnyttää liki poikkeuksetta oudosti kujeilevia ääniotuksia, joita kuunnellessaan tuntee olevansa jonkin uuden tai kartoittamatta jääneen äärellä.

Dubstep käy Hyperdubin tapauksessa nopeasti ahtaaksi määritelmäksi ja hajoaa oudoiksi alakategorioiksi. Niinpä levyllä onkin niin Quarta330:n naivistista Nintendo-funkkia kuin Darkstarin futuristista synapoppiakin, joka kuulostaa rakkaudenkipeiden kyborgien tekemältä.

Lisää luettavaa