Aika aikaansa kutakin: vähittäiskauppajätti lopettaa cd-levyjen myynnin kokonaan ja muut saattavat seurata pian perässä

3.2.2018 20:53

Yhdysvalloissa myytiin vuonna 2017 cd-levyjä kaikkiaan 89 miljoonaa kappaletta, joka äkkiseltään kuultuna saattaa vaikuttaa varsin vaikuttavalta luvulta, mutta vertailtaessa esimerkiksi vuoteen 2001, jolloin vastaavat lukemat huitelivat 800 miljoonassa, formaatin myyntilukujen pudotus on ollut vuosien saatossa melkoisen jyrkkää katseltavaa.

Yhdysvalloissa merkittävän osan cd-myynnistä muodostavat paikalliset vähittäiskauppajätit Best Buy ja Target. Nyt Consequence of Sound raportoi formaatin tuottamiin rahavirtoihin tyytymättömän Best Buyn lopettavan cd-levyjen kauppaamisen kokonaan tämän vuoden aikana, samalla kun Target puuhailee levy-yhtiöiden kanssa diiliä, jossa lafkat joutuisivat lunastamaan kaupaksi käymättömän inventaarion takaisin itselleen. Se ei olekaan mikään läpihuutojuttu, sillä yhden major labelin kerrotaan jo torjuneen ajatuksen jotakuinkin suoralta kädeltä, kahden muun harkitessa vielä ehdotuksen järkevyyttä.

Best Buyn cd-myynnin lopetuspäätös astuu joka tapauksessa voimaan kesäkuun 1. päivä ja syy sille löytyy fyysisen levykaupan tuotoista, jotka ovat vain noin 40 miljoonaa dollaria vuodessa. Yritys käyttäisikin mieluiten siltä vapautuvan myyntitilan tuottavampien tuotteiden esillepanoon. Vinyylien myyntiä aiotaan kuitenkin jatkaa vielä ainakin kaksi vuotta, mutta niitäkin ollaan yhdistämässä yhteisiksi pakettituotteiksi levysoitinten oheen.

Lisää luettavaa