Lemmy maitopoikana pokkasi voiton mainoskilpailussa – ”Videota haluaa katsoa uudelleen ja uudelleen”

Suomen Google on perustanut Youtube -videoille oman mainoskilpailunsa, jollaista ei ole muualla maailmassa. Sen tavoite on olla uuden ajan version Kuukauden parhaista sekunneista. Asiasta uutisoi Kauppalehti.

Oma kilpailu on perusteltua, sillä YouTuben sisällöissä pystyy kertomaan pidempää tarinaa ja suuntaamaan markkinointia uusille alueille.

– Maailmalla listataan Youtuben katsotuimpia mainoksia. Tämä on vapaamuotoisempi kilpailu. Pyrimme nostamaan suomalaista tekemistä, Google Finlandin toimialapäällikkö Ossi Ahto kertoi Kauppalehdelle.

Historian ensimmäinen Best of Finnish YouTube tuomaroitiin huhtikuun puolivälissä Helsingissä. Tarkastelussa olivat nimenomaan alkuvuoden parhaat Youtube-mainokset. Ensimmäisen kilpailun voittajaksi selvisi Hasan & Partnersin Valiolle tekemä Lemmy Kilmister -tribuutti.

Töiden arvosteluperiaatteina käytettiin muun muassa ajankohtaisuutta ja kulttuurista relevanttiutta. Lemmy-tribuutti voitti kisan ylivoimaisesti. Spottia kiiteltiin erityisesti sen toimivuudesta nimenomaan netissä. Videon haluaa katsoa uudelleen ja uudelleen, ja sen haluaa jakaa myös muille, kuuluivat tuomariston kommentit.

Paras Youtube-mainos tullaan valitsemaan neljä kertaa vuodessa.