Anna sen soida! Sanoma aloittaa kampanjan muusikoiden ja musiikintekijöiden tukemiseksi – Tähtäimessä miljoonan euron tukipaketti

Sanoma-konserni kerää varoja ja työllistää musiikkialan ammattilaisia radiokanavallaan.
12.6.2020 09:29

Sanoma-konserni tukee kotimaista musiikkialaa käynnistämällä Anna sen soida -varainkeruukampanjan sekä työllistämällä alan ammattilaisia kesän ajan kampanjan nimeä kantavalla radiokanavalla. Kampanjan tarkoituksena on tukea muusikoita, musiikintekijöitä ja muita alan työntekijöitä, jotka ovat joutuneet taloudellisesti ahtaalle koronakriisin ja peruuntuneiden keikkojen vuoksi.

”Musiikkialalla työskentelee valtava määrä ihmisiä, joiden koko toimeentulo on vaarantunut meneillään olevan kriisin myötä. Samaan aikaan suomalaiset haikailevat jo konsertteihin, keikoille ja festareille. Monet ovat osallistuneet virtuaalikeikoille ja tukeneet suosikkiartistejaan sitä kautta. Uskon, että erityisesti elävän musiikin arvotus kasvaa entisestään vallitsevassa tilanteessa”, kommentoi Musiikin edistämissäätiön hallituksen puheenjohtaja Nasima Razmyar.

Kampanja tähtää yhteensä miljoonan euron tukipakettiin, jonka aloitussummana toimii Sanoman tekemä lähes 350 000 euron lahjoitus. Varainkeruusta ja kertyneiden varojen jaosta vastaa Musiikin edistämissäätiö, jonka ovat alun perin perustaneet tekijänoikeusjärjestöt Gramex ja Teosto.  Säätiö toteuttaa tukivarojen haku- ja jakoprosessin läpinäkyvästi omien säännöstensä mukaisesti, ja tukea voivat hakea kaikki muusikot ja musiikintekijät, joilta koronatilanne on vienyt työt ja vaikuttanut toimeentuloon. Lahjoitusvarojen haku- ja jakoprosessi käynnistyy tänään.

Kampanjan näkyvin osa on heinäkuusta elokuuhun toimiva Anna sen soida -radiokanava, jonka ääninä kuullaan muusikoita ja musiikkialan ammattilaisia, jotka kertovat tarinoita ja elämään jääneitä legendoja musiikkimaailmasta ja soittavat musiikkia ilman soittolistoja ja genrerajoja.

”Musiikki on antanut meille paljon ja nyt on meidän vuoromme auttaa. Avaamme pelin lahjoittamalla rahaa keräykseen, tarjoamme musiikintekijöille töitä ja pidämme kanavissamme huolen siitä, että asia saa ansaitsemansa näkyvyyden. Kutsummekin kaikki musiikin ystävät mukaan talkoisii”, sanoo Nelonen Median liiketoimintajohtaja Kari Laakso.

Kampanjaa ja sitä kautta kotimaisia muusikoita ja alan ammattilaisia voi tukea täällä.

Lisää luettavaa