Kun Motörhead vieraili viimeisen kerran Suomessa joulukuun alussa 2015, esiintyi yhtyeen nokkamies Lemmy Kilmister Valion mainoksessa, joka kuvattiin lähellä Hartwall-areenaa ennen illan keikkaa. Lemmyn menehdyttyä muutamia viikkoja myöhemmin mainosta muokattiin ja se julkaistiin kunnianosoituksena edesmenneelle legendalle.
Vaikka mainos ei ehkä kunnolla avaudu kuin meille suomalaisille – olihan se uusioversio Valion vanhasta 1990-luvun lopulla tehdystä ”En oo koskaan juonu maitoa…”-mainoksesta – noteerattiin se myös ulkomailla ja se herättää hämmästystä ja kummastusta vielä tänäkin päivänä: Classic Rock -lehti on nimittäin vastikään nostanut mainoksen taas esiin verkkosivuillaan.
”Hän oli rock ’n’ rollin lainsuojaton, ikoninen basisti, viskin ystävä ja kaikin puolin rakastettava hahmo. Mutta maidon rakastajana Motörheadin visionääristä nokkamiestä ei tunnettu, koska hän vihasi sitä litkua. Koska, noh, maitotuotteiden litkiminen ei ole aivan yhtä pahamaineista kuin kokonaisten Jack Daniels -pullojen kumoaminen. Kenties juuri siksi hänen esiintyminensä suomalaisen maitoyhtiö Valion mainoksessa nostatti useita kulmakarvoja”, Classic Rockissa kirjoitetaan ja kehutaan:
”Hassunkurinen mainos – ja eritoten hänen improvisoitu lausahduksensa lopussa – kiteyttää hänen kuivan huumorinsa täydellisesti.”
Niin, ”you asshole” -heitto ja veikeä virne päälle ovat todellakin erittäin lemmymäiset. Niitä ei tosin alun perin ollut tarkoitus jättää mukaan, mutta mainoksen toteuttaneen Hasan & Partnersin Jussi Lindholm kertoi The Guardianin haastattelussa Lemmyn kuoleman pistäneen suunnitelmat uusiksi.
”Olimme jälkituotantovaiheessa, kun kuulimme Lemmyn kuolemasta. Olimme kiitollisia, että saimme tehdä hänen kanssaan töitä ja hänen managementtinsa oli myös tyytyväinen lopputulokseen. Keskustelimme siitä, pitäisikö mainos jättää esittämättä, mutta meillä oli tämä ylimääräinen otto, johon Lemmyn henki kristallisoitui. Niinpä päätimme muuttaa mainosta ja tehdä siitä kunnianosoituksen”, Lindholm totesi.
Lämmin ja samalla Lemmyn tyylille sopivan erikoinen ja hämmentävä tribuutti maitofilmistä tosiaan tulikin. Ei siis mikään ihme, että se palkittiin muun muassa Effie Awardseissa vuoden kampanjanana.
”Voittajatyössä on esimerkillisesti lennossa reagoitu yllättävään tilanteeseen, tähden kuolemaan, ja pystytty löytämään täysin oikea uusi strategia ja toteutuksen sävy viestinnälle. Tekijöiden taitavissa käsissä video muuttui kunnianosoitukseksi Lemmylle ja mahdollisti kymmenille miljoonille tunnelmoinnin rock-legendan kanssa”, luonnehti Effien päätuomari Tuula Kallio.