Millaista on laulaa Yngwie Malmsteenin bändissä? ”Hän osasi olla sekä kiva että kusipää”, Göran Edman kertoo

11.1.2021 10:17

Varmasti jokainen meistä herää joskus keskellä yötä pohtimaan, millaista oikein olisi tehdä duunia Yngwie Malmsteenin kanssa. Vain harva saa tähän kysymykseen omakohtaisen vastauksen, mutta onneksi meillä on sisäpiirin lähteitä, jota kykenevät valaisemaan asiaa omien kokemustensa pohjalta. Yksi tällainen on laulaja Göran Edman.

Huomattavan monien bändien levyillä esiintynyt Edman toimi Malmsteenin laulajana 1990-luvun alussa. Hänen ääntään kuulee Eclipse– ja Fire and Ice -albumeilla (1990 ja 1992), ja hiljattain Edman vieraili 80’s Glam Metalcast -ohjelman vieraana muistelemassa menneitä. Haastattelusta uutisoi myös Blabbermouth.

”Siinä oli hyviä ja huonoja hetkiä. Olen joka tapauksessa iloinen, että lähdin siihen mukaan. Nuo kaksi levyä olivat urani kannalta erittäin tärkeitä”, Edman sanoo ja summaa bändiliiderin otteet seuraavasti:

”Hän oli ihmisenä aika hankala. Hän osasi olla tosi kiva, ja välillä on osasi olla kusipää.”

Kaiken kaikkiaan Edman piti Eclipsen tekemisestä sekä levyä seuranneesta kiertueesta, mutta Fire and Icen työstäminen oli laulajan mielestä ”yhtä helvettiä”. Asiaan liittyi ilmeisesti se, että Eclipsen aikaan Malmsteen oli harvinaisempi näky studiossa ja Fire and Icella kitaristi piti tiukemmin ohjaksia käsissään.

”Hän ei ollut koskaan paikalla Eclipsen äänityksissä. Hän oli dokaamassa ja juhlimassa ja ilmestyi studioon vasta myöhään, kun olimme jo hoitaneet hommamme. Niinpä studioteknikko auttoi paljon levyn tuotannossa, esimerkiksi lauluharmonioissa”, Edman kertoo.

”Yngwien mielestä Eclipse oli kuitenkin ylituotettu, hänestä harmonioita ja sellaista oli liikaa. Hän halusi Fire and Icesta raaemman, enemmän livefiiliksellä tehdyn levyn. Niinpä hän oli enemmän paikalla ja kontrolloi kaikkea tiukemmin.”

Mitä sanoituksiin tuli, Malmsteen antoi laulajalleen vain suurpiirteisiä ohjeita kappaleiden ideasta. Kitaristi saattoi kertoa, että biisi kertoo jostain teemasta, tai hänellä saattoi olla valmiina muutamia avainsanoja. Edmanin harteille jäi monien sanoitusten tekeminen, mutta hän joutui lopulta taistelemaan saadakseen kirjoitustyön oikeuttamat rojaltimaksut.

”Uhkasin haastaa hänet oikeuteen, ellen saisi rahojani. Minun piti tehdä niin, vaikka kaiken piti olla selvää, minulla oli sopimuksella mustaa valkoisella. Silti mitään ei tapahtunut eikä rahoja näkynyt”, Edman kertoo.

”Onneksi meillä on Ruotsissa hyvin järjestäytynyt muusikoiden ammattiliitto, joka auttoi minua lakimiehen kustannuksissa. Kului kolme vuotta, ennen kuin saimme hänet maksamaan minulle kuuluvat rahat. Jos olisin joutunut kustantamaan lakimieheni yksin, se olisi vaatinut valtavasti rahaa, mutta liitto mahdollisti koko prosessin.”

Ja tällaista jälkeä niistä sessioista syntyi:

Lisää luettavaa