”Tekopyhää hevonpaskaa esitettynä hammasta purren” – suomalainen tohtoriopiskelija tutki mikä Nickelbackissa oikein mättää

Buzzfeed raportoi Itä-Suomen yliopiston opiskelija Salli Anttosen suorittamasta analyysistä suomalaisen musiikkimedian tavasta kohdella kaikkien suosikkiyhtye Nickelbackia. Anttonen kävi tutkimustaan varten läpi orkesteria käsittelevät arvostelut vuosien 2000 ja 2014 väliltä etsien vastausta siihen, miksi Nickelbackia vihataan niin kovin, kovin paljon. Tavoitteena hänen mukaansa olikin setviä juurta jaksain miksi juuri yhtyeen aitous, sen kaikista muista ominaisuuksista huolimatta, kyseenalaistettiin näissä teksteissä kaikkein vahvimmin.

”Kriitikot ovat intohimoisia vihassaan ja halusin selvittää mikä juuri tässä yhtyeessä saa moisen reaktion aikaan”, Anttonen avaa Buzzfeedille selvityksensä lähtökohtia. Hän nostaa erityisesti esille tekemänsä huomion, jonka mukaan bändi otettiin alunperin melko postiviisestikin vastaan, mutta vihamielisyyden määrä kasvoi eksponentiaalisesti sen suosion mukana. ”Siitä muodostui ikäänkuin ilmiö, jossa kriitikot käyttivät samoja perusteluja yhtyeen lyttäämiseen ja loivat heidän pilkkaamisestaan miltei oman taidemuotonsa”.

Anttonen löytää syyn kriitikoiden käytökselle näiden omaksumasta asemasta musiikillisen aitouden ja alkuperäisyyden suojelijoina. Nickelbackin vihaamista käytetään hänen mukaansa ikään kuin auktoriteetin osoituksena ja mitä enemmän listamenestystä yhtye onnistuu itselleen haalimaan, sitä enemmän kriitikot rohkaistuvat sitä vähättelemään epäaitona ja kaupallisena kurana.

Anttosen mukaan viha Nickelbackia kohtaan ei kohdistukaan niinkään sen musiikkiin, vaan orkesteriin liitettäviin arvoihin: ”Mitätöimällä Nickelbackin aitouden, kriitikot pyrkivät todistamaan oman autenttisuutensa”. Tutkija summaakin Nickebackin aseman mediassa melko lohduttomaksi: ”Nickelback on liikaa kaikkea ollakseen jotakin erityistä. He seuraavat genrerajoja tarpeeksi hyvin jotta heidät voidaan kokea tyhjäksi imitaatioksi, mutta eivät kuitenkaan tarpeeksi hyvin, joka puolestaan nähdään kaupallisuutena ja aidon identiteetin puutteena”.

Anttosen tutkielma, ”’Hypocritical Bullshit Performed Through Gritted Teeth’: Authenticity Discourses in Nickelback’s Album Reviews in Finnish Media on alunperin julkaistu Metal Music Studies -julkaisussa maaliskuussa 2016.