Vaikka kotimaisten musiikkitapahtumien kävijämäärät olivat tänä vuonna jokseenkin samat kuin vuosina 2018 tai 2023, yli puolet suomalaisista jätti tänä vuonna keikka-, konsertti- tai musiikkifestivaalilipun ostamatta sen korkean hinnan vuoksi, selviää Teoston ja Musiikkituottajat – IFPI Finland ry:n Musiikinkuuntelu Suomessa 2024 -tutkimuksesta, johon osallistui yli tuhat 13–75-vuotiasta suomalaista.
Erityisesti 16–35-vuotiailla rahat eivät riittäneet niin monelle keikalle kuin olisi ollut halua. Rahan puute ei kuitenkaan ole pelkästään nuorten ongelma, vaan myös 36–45-vuotiaissa oli paljon menohuolien ja lipun hintojen takia musiikkitapahtumiin osallistumattomia. Eikä vastaajan oma tulotaso selittänyt yksiselitteisesti osallistumisinnokkuutta, sillä myös isotuloisimmat jättivät lähes yhtä lailla musiikkitapahtumia väliin korkeiden hintojen vuoksi.
”On mahdollista, että katto tapahtumalippujen hinnoissa on nyt järjestämisen kannattavuuden näkökulmasta valitettavasti saavutettu. Festivaalit ja tapahtumanjärjestäjät ovat nytkin yleisesti nousseiden kustannusten kanssa tiukoilla, yritysten raha on tiukemmassa, eikä pääsylippujen arvonlisäveron korotusuhkakaan tapahtuma-alaa auta”, toteaa johtava tutkija Kari Tervonen Omnicom Media Groupista.
Hintojen ohella muita syitä olla osallistumatta musiikkitapahtumiin olivat samaan aikaan sattuneet muut menot (25 %), kavereiden mukaan houkuttelun epäonnistuminen (18 %), tapahtuman heikko artistikattaus (18 %), hankaluudet matkojen järjestelyissä (16 %), majoituksen järjestämisen hankaluus (15 %), huono sää (12 %) tai lippujen huono saatavuus (12 %). Lisäksi 15 prosenttia vastaajista totesi, ettei sittenkään ollut riittävän kiinnostunut ja noin joka kymmenellä asia “vain unohtui”. Erityisesti iäkkäimmissä ikäryhmissä on yhä jonkin verran niitä, jotka ovat vähentäneet vierailuita tapahtumissa koronapandemia-ajan jälkeen.