Eräänä päivänä Michael Monroe soitti Andy McCoylle ja kaksikko saattoi loppuun aikoja sitten kesken jääneen projektin

Jukka Kittilä haastatteli Michael Monroeta pitkän kaavan mukaan Soundiin 7/22. Keskustelua käytiin muun muassa Monroen 23. syyskuuta järjestettävästä juhlakonsertista sekä syksyn aikana ilmestyvistä uusintajulkaisuista. Esimerkiksi Hanoi Rocksin Oriental Beat tuodaan viimein julki tasokkaammin viimeisteltynä.
5.9.2022 12:09

Kiinalaisen horoskoopin mukaan vietämme Tiikerin vuotta. Niin vietimme myös 1962, jolloin Matti Fagerholm alias Michael Monroe syntyi kesäkuun seitsemäntenätoista. Tähän Tiikerin vuoteen mahtuu monta juhlan aihetta, keskeisenä 60-vuotisjuhlakonsertti Helsingin jäähallissa 23. syyskuuta.

Viisikymppisiään Monroe juhli Ruisrockin Rantalavalla kesällä 2012. Lavalla nähtiin yllätysvieraita ja kuultiin Monroe laulamassa ensimmäistä kertaa suomeksi, Missä muruseni on -dueton Jenni Vartiaisen kanssa Johanna-vaimolleen. Synttärisankari yllätettiin lukuisten artistien videotervehdyksin.

Yllätysvieraita nähdään myös Jäähallissa. Valosuunnittelusta vastaa palkittu valosuunnittelija Mikki Kunttu, vannoutunut Hanoi-fani, jonka elämän biisin Million Miles Away Monroe vieraili laulamassa Ylen Elämäni biisi -ohjelmassa.

Konsertissa kuullaan niin biisejä joita nykyinen bändi ei ole soittanut kuin sellaisiakin joita Monroe ei ole esittänyt keikoilla koskaan.

– Runsaudenpula on sellainen, että mietin aluksi, tuleeko tästä springsteenmäinen neljän tunnin setti. Sitten keksin yhden idean – en paljasta minkä – joka helpottaa tilannetta. Nasta nähdä, mitä jengi diggaa biisivalinnoista.

Syksyllä saa uusintajulkaisunsa kaksi Monroen uran klassikkoa. Demolition 23 -albumi julkaistaan remasteroituna, ensimmäistä kertaa vinyylinä ja muutaman bonusdemon kera. Nelikymppisiään taas juhlii Hanoi Rocksin kakkoslevy Oriental Beat, jonka luokattoman tuotannon Monroe uskoo hidastaneen yhtyeen uraa.

– Levy on täynnä hyviä biisejä, mutta Pete Wooliscroft miksasi sen päin helvettiä, pahimmalla mahdollisella tavalla. Me kuultiin levyn ontot soundit aikoinaan ekaa kertaa, kun se oli jo prässätty vinyylille. Eihän me silloin tajuttu, että vahingon voisi vielä korjata. Olisinpa tiennyt silloin, minkä tiedän nyt.

Kun Guns ’N Roses uudelleenjulkaisi Hanoi Rocksin tuotannon Uzi Suicide -levy-yhtiöllään 1989, syntyi idea Oriental Beatin uudelleenmiksauksesta. Mutta Johanna-levymerkin Atte Blom kertoi suru-uutisen: moniraitanauhat olivat hävinneet.

Vuosikymmeniä Hanoi-miehistö luuli, että Oriental Beat oli tuomittu surkeisiin soundeihinsa.

– Pari vuotta sitten sain vinkin, että Universalin varastolla oli Hanoi-nauhoja. Soitin Valtasen Kimmolle (Suomen Universalin toimitusjohtaja), että mahtaako sieltä löytyä Oriental Beat. Löytyi!

Lokakuussa päivänvalon näkee The 21st Century Edition: The Real Mix. Aluksi Monroe ja Yaffa miksasivat levyä Petri Majurin kanssa. Mitään ei äänitetty uusiksi, mutta muutamia nauhoilta löytyneitä vaihtoehtoisia lauluraitoja – Monroen mielestä paljon parempia kuin Wooliscroftin valitsemat – hyödynnettiin.

– Miksaukset lähetettiin kuunneltavaksi Nasselle, Andylle ja Gyp Casinolle. Kaikki diggasivat, mutta Andy halusi vielä korjailla jotain.

Monroe ja McCoy eivät olleet olleet paljoakaan tekemisissä yli kymmeneen vuoteen. Monroe päätti soittaa McCoylle.

– Sanoin, että mennään kimpassa studioon niin voit kertoa, mikä miksauksessa on vielä vikana. Meillä on niin hieno yhteinen perintö, että olisihan se älytöntä, jos emme pystyisi tulemaan toimeen.

– Ja Andylla oli hyviä pointteja! Muun muassa Sweet Home Suburbiassa hän halusi nostaa bassorumpua, sehän pitää biisin rytmin yllä. Tämän uuden miksauksen myötä jengi kuulee, miten hienoja, mielettömiä teoksia Andy sävelsi jo parikymppisenä.

Teksti: Jukka Kittilä
Lue koko haastattelu Soundista 7/22.

Lisää luettavaa