Powerpop-suuruus The Posiesilta satelee kiitosta suomalaiselle musiikille: ”Tajunnanräjäyttävää kamaa!”

The Posies taivaltaa paraikaa 30-vuotisjuhlakiertueella. Rundi ulottuu Suomeen asti 29. lokakuuta, kun Ken Stringfellow’n ja Jon Auerin johtama kokoonpano esiintyy Helsingin Savoy-teatterissa. Liput keikalle maksavat ennakkoon 28 ja ovelta 32 euroa. Ennakkomyynti on käynnissä Lippupisteessä, joten suuntaapa sinne, mikäli alkoi kiinnostaa.

Yhtyeen jäsenistöllä on varsin lämpimät välit suomalaisiin artisteihin, onhan Stringfellow muun muassa tuottanut Jonna Tervomaan tuoreimman albumin. Niinpä pyysimme yhtyeen jäsenistöä listaamaan suosikkinsa suomalaisesta populaarimusiikista, ja herrat Stringfellow ja Auer tekivät työtä käskettyä. Kuten alla olevasta listasta näkee, Tervomaan taidot tekivät melkoisen vaikutuksen tuottajaan!

Aivan aluksi yhtye kuitenkin haluaa tehdä selväksi pari asiaa. ”Tahdon aluksi sanoa, ettemme jättäneet Lemonatorin ja The Latebirdsin kaltaisia ystäviämme pois listalta ilkeyttämme. Pikemminkin he olisivat niin ilmeisiä vastauksia, ettei heitä tarvitse erikseen mainita. Listaammekin nyt hieman yllättävämpiä suosikkejamme suomalaisista kappaleista”, kaksikko kirjoittaa sähköpostissa.

Jonna Tervomaa: Ennen aikojaan

”Tässä on hieman oma lehmä ojassa, olinhan tuottajana Jonnan Ääni-albumilla. Joka tapauksessa se oli yksi intensiivisimmistä ja kauneimmista musiikkiprojekteista, missä olen ollut mukana, ja se on aika paljon, kun ottaa huomioon yli 250 levyä käsittävän katalogini ja yli 9 miljoonan levyn myynnin. Jonna laittoi paljon peliin tällä levyllä käsitellen sanoituksissa kuolemaa, menetystä, masennusta, vääryyttä ja kauneutta. Hommani oli vain yrittää vangita hänen mielentilansa levylle. Albumin äänimaisemat ovat monipuolisia ja toismaailmallisia. Teimme hyvää työtä!” (Stringfellow)

Nieminen & Litmanen: Tehtävä Nevajoella

”Olisin voinut valita minkä tahansa kappaleen tältä duolta. On hauskaa, miten monenlaisia tunnelmia he saavat aikaiseksi yksinkertaisilla elementeillä. Oli taianomaista katsoa heitä yhdessä betoniluolassa, en olisi halunnut keikan päättyvän koskaan. Hammond-urun loputon äänivalikoima on aina kiehtonut minua.” (Stringfellow)

Pintandwefall: Jail

”Minulla oli ilo laulaa Ninni Luhtasaaren kanssa yhdellä soolokeikallani pari vuotta sitten. Hänen tapaamisensa myötä löysin kaikki taideprojektit, joissa hän ja hänen kollegansa ovat olleet mukana. Pintandwefall käsittelee hauskanpitoa ja kapinaa yhdistelevässä katalogissaan monenlaisia aiheita. On hauska seurata, mihin suuntiin yhtyeen jäsenten luovuus versoo.” (Stringfellow)

The Five Corners Quintet: Trading Eights

”Kun ensi kerran kuulin tämän biisin, luulin että se oli jotain klassista jazzia 1970-luvulta. En ollut uskoa, kun kuulin, että kappale oli äänitetty vuonna 2005. Sekä soundi että muusikot ovat huippuluokkaa. Rakastan sitä, miten tämä on yhtaikaa musiikillisesti monimutkainen ja silti tanssittava. Tajunnanräjäyttävää kamaa.” (Auer)”Olen samaa mieltä. Tämä soitettiin hollantilaisella radiokanavalla, kun ajoimme festivaalilta toiselle, ja biisi teki meihin vaikutuksen.” (Stringfellow)

Jukka Tolonen: A Passenger to Paramaribo (koko levy)

”Kun oli nuori poika, isäni oli mukana järjestämässä folk-kitaristien keskuudessa suosittua kitaraleiriä. Eräänä vuonna meillä vieraili nuori suomalainen kitaristi nimeltä Chel, joka asui luonamme hetken ajan ennen leiriä. Chel toi isälleni tämän Tolosen klassikkolevyn lahjaksi ja muistan, miten isäni soitti sitä paljon. Albumi oli minulle ensikosketus suomalaiseen musiikkiin.” (Auer)