Livearvio: Peto on vielä hetken irti – Antti Tuisku järjesti Helsingissä pirunmoiset jäähyväisbileet

Antti Tuisku, Jäähalli (Helsinki), 5.5.2023
8.5.2023 16:12

Antti Tuisku valmistautuu paketoimaan artistiuransa ja poistumaan näyttämöltä takavasemmalle. Matka on ollut pitkä, jo kahden vuosikymmenen mittainen: Tuisku nousi kertaheitolla koko kansan tuntemaksi poptähdeksi Idolsin ensimmäisellä tuotantokaudella vuonna 2003, ja siitä eteenpäin rovaniemeläislähtöisen artistin nimi on pysynyt yleisön huulilla.

Tuiskun tarinassa on erityisen ilahduttavaa se, miten laulaja on ottanut vuosien mittaan kohtalonsa yhä vahvemmin omiin käsiinsä. Tuisku aloitti uransa melko persoonattomana pophiirulaisena, mutta 2010-luvulla hänestä kuoriutui voimantuntoinen, röyhkeän itsevarma ja vähät muiden mielipiteistä välittävä viihteen jättiläinen. Kun peto päästettiin irti En kommentoi -albumilla vuonna 2015, ei Tuiskua pidätellyt enää mikään.

Kun Tuiskun artistiura tulee tämän kasvutarinan myötä päätökseensä, liki elokuvallinen draama päättyy sopivassa kohtaa. 39-vuotiaaksi varttunut laulaja on uuden kukoistusvaiheensa myötä esiintynyt useammallekin täydelle Olympiastadionille, noussut yhtä lailla nuorten kuin varttuneiden kuulijoiden suosikiksi, kohonnut sateenkaariyleisön ikoniksi ja todistanut, että omaa tietä pitkin voi päästä paljon pidemmälle kuin muiden odotuksia seuraamalla. Harva malttaa lopettaa huipulla, mutta näin Tuisku aikoo tehdä.

Tuisku ei kuitenkaan poistu pelikentältä vaivihkaa livahtamalla vaan kunnon pamauksen myötä. Laulaja toteutti kevään mittaan muhkean areenakiertueen, joka päättyi kahteen keikkaan Helsingin Nordiksella. Tämän jälkeen on tiedossa vielä muutama festariveto, ja Ruisrockin-konsertti 8. heinäkuuta on se vihoviimeinen jysäys, jonka jälkeen Suomessa on yksi aktiivinen poptähti vähemmän.

Nordiksen konserttikaksikon ensimmäinen ilta oli Tuiskulta vahvaa näyttöä. Häpeilemätön, ilahduttavan röyhkeä ohjelmanumero seurasi toistaan, kun Peto on irti-, Hanuri– ja Keinutaan -hitit villitsivät katsomon tanssimaan. Viettelevä Pyydä multa anteeksi kunnolla esitettiin lavalle tuotuun kylpyammeeseen ohjatulle fanille. En kommentoi tuntuu olevan yksityiselämäänsä julkisuudelta varjelevalle Tuiskulle erityisen läheinen kappale: biisi esitettiin yksin, ilman tanssiryhmää ja erityisellä tunteen palolla.

Show’ssa oli monin paikoin samoja ideoita kuin mitä nähtiin Olympiastadionilla viime syyskuussa, mutta paljon oli myös uutta. Pimeät sisätilat tarjosivat oivan tilaisuuden hyödyntää komeita laserefektejä, jotka hallitsivatkin vauhdikkaampia ohjelmanumeroita. Hitaammissa kappaleissa tunnelmannostattajiksi intoutuivat fanit, jotka valaisivat auliisti puhelimillaan katsomon tähtitaivaaksi. Olympiastadionilta tuttu kultainen härkä jäi tällä kertaa näkemättä, kun Valittu kansa -levyn (2020) kohuakin herättänyt nimikappale ei mahtunut settiin.

Eräs huomioarvoinen osuus sijoittui konsertin keskelle. Tuisku piti yleisölle palopuheen siitä, miten hän itse kokee artistiuransa kehittyneen ja mistä laulaja haluaisi tulla muistetuksi. Yksittäisten biisien tai levyjen sijaan Tuisku haluaa toimia inspiraationa kaikille, jotka arpovat, uskaltaisiko sitä lähteä tavoittelemaan unelmia ja kehtaisiko niin tehdä vielä omin ehdoin. ”Kun kerran Antti uskalsi, niin miksen minäkin” on ilmeisesti kaunein lause, mitä kukaan voi Tuiskun kuullen sanoa.

Hetki oli tunteikas ja varmasti artistille itselleen tärkeä, mutta totuuden nimessä sanottakoon, ettei Tuisku todellakaan pitänyt kiirettä sanoja valitessaan. Kun puheosuus jatkui minuuttikaupalla, herpaantui myös konsertin siihen asti vahvana pysynyt jännite. Kun keikka pääsi lopulta jatkumaan, kului tovi ennen kuin bileet saatiin jälleen vauhtiin.

Vaan mitäpä tuosta. Kun pitkäksi venähtäneen tarinoinnin vastapainoksi oli tarjolla parinkymmenen biisin verran hyviä bileitä, karismaa, huolella suunniteltua lavashow’ta ja ruoskansivallusten ryydittämää tykittelyä, pysyi kokonaisuus tukevasti positiivisen puolella.

Antti Tuisku poistuu näyttämöltä väkevänä poptähtenä, joka saa vaivatta monituhatpäisen yleisön syömään kädestään, ja hän on saavuttanut asemansa omin ehdoin. Siinäpä saavutus, josta moni artisti jää vain haaveilemaan.

Soundin työryhmä: Saku Schildt, Jenni Rajala

Lisää luettavaa