Arvio: Aavikolta jatkoille ja paratiisiin – Ympäröivä maailma häviää Radio Supernovan shoegaze-matkalla

Arvio julkaistu Soundissa 2/2023.
Kirjoittanut: Artturi Siromaa.

Arvio

Radio Supernova
Paratiisi
Soit Se Silti

Mansegaze alkaa olla jo vakiintunut termi kuvaamaan Radio Supernovan persoonallista, vahvasti efektoitua äänimaisemaa. Tamperelainen yhtye yhdistelee unenomaisia pop-kiertoja Neuvostoliitto-henkiseen, betoniseen post-punk-estetiikkaan. Paratiisi on kahdeksan kappaleen matka, joka vie kuulijan ensin aavikolta aamun pikkutunneille jatkuvien juhlien kautta lopulta paratiisiin.

Levyn avaava Aavikko lähtee käyntiin modulaatiomuljuttimella kyllästetyn kitaran grungeriffilllä. Reippaasti kaiutettu laulu täydentää kuulokuvan hetkeä myöhemmin ja ympärillä oleva maailma häviää.

Sinkkunakin julkaistu Kuoleman puutarha on takuuvarma korvamato, jonka kertosäe jäi allekirjoittaneella jo ensimmäisellä kuuntelukerralla päähän soimaan. Levy on täynnä kertsikoukkuja ja erinomaisia melodia- ja sointukulkuja, jotka tiukka rytmiryhmä kutoo yhteen. Etenkin Läpi yön- ja Aamunkoi-kappaleissa levyllä juuri ja juuri kuuluviin miksatun laulun melodiat sekä rytmitys tukevat kappaleita hienosti.

Koukuissa ja vieläkin tarkemmin hiotussa tuotanto- ja soundipuolessa on parannettu edelliseen kahteen pitkäsoittoon verrattuna. Levyn päättävä nimikkoballadi on täydellinen purkaus polveilevan yhtenäiselle teokselle. Kahdeksan kappaleen mitta on juuri sopiva ja jättää kuulijan janoamaan lisää.

Päätös tehdä musiikkia suomen kielellä oli tehty jo ennen bändin syntyä. Suomenkielistä shoegazea ei oltu juurikaan tehty siinä kohtaa, kun päätimme perustaa Radio Supernovan.

Kitaristi Henri Tuunanen vastasi Soundin esittämiin kysymyksiin sähköpostitse.
Onnittelut uudesta levystä! Millainen prosessi Paratiisi-albumin tekeminen oli? Törmäsittekö johonkin yllättävään matkan varrella?

– Kiitos! Osa levyn biiseistä oli jo sävellettynä Takaisin-albumimme (2021) äänitysvaiheessa. Muut kappaleet syntyivät hiljalleen matkan varrella omalla painollaan. Levyn äänityksistä muotoutui varsin hikinen prosessi, sillä ne ajoittuivat viime kesän kuumimpaan hellejaksoon. Äänitysolosuhteet muistuttivat lähinnä saunaa. Äänitimme levyn treeniksellämme, jossa oli parhaimmillaan 35 astetta lämmintä. Olosuhteet olivat siis varsin trooppiset.

Oliko päätös tehdä musiikkia suomen kielellä alusta alkaen selvä?
– Päätös tehdä musiikkia suomen kielellä oli tehty jo ennen bändin syntyä. Suomenkielistä shoegazea ei oltu juurikaan tehty siinä kohtaa, kun päätimme perustaa Radio Supernovan syksyllä 2017. Koemme myös, että omalla äidinkielellään voi ilmaista itseään parhaiten. Lisäksi kielemme kuulostaa ulkomaalaisten korviin varsin eksoottiselta.

Kolmannen pitkäsoiton julkaisu häämöttää. Millaisia suunnitelmia yhtyeellä on tulevaisuudelle?
– Kierrämme maaliskuussa uuden levyn tiimoilta Suomessa. Julkkarikeikkoja on tiedossa Tampereella, Helsingissä, Jyväskylässä, Turussa, Seinäjoella, Oulussa sekä Pyhätunturilla. Emme malta odottaa, että pääsemme soittamaan levymme kokonaisuudessaan elävälle yleisölle.
– Jossain vaiheessa alamme varmasti taas työstämään uutta musiikkia. Uusia biisiaihioita on päässyt kertymään jo Paratiisia työstäessä reippaanlaisesti.

Teksti: Artturi Siromaa

Lisää luettavaa