Arvio: Kirjava kokonaisuus soulista ja kantrista – Rhiannon Giddensin ääni taipuu suvereenisti moneen

Arvio julkaistu Soundissa 8/2023.
Kirjoittanut: Pertti Ojala.

Arvio

Rhiannon Giddens
You're The One
Nonesuch

Etenkin Carolina Chocolate Dropsista ja Bob Dylanin 60-luvulta yli jääneisiin teksteihin tehdyistä lauluista koostuvalta Lost On The River: The New Basement Tapes -albumilta (2014) tutun laulaja-banjoisti-viulisti Rhiannon Giddensin varsinainen sooloura on edennyt kolmanteen albumiin.

Viimeistä minuuttia lukuun ottamatta originaalia materiaalia sisältävä You’re The One on kirjava kokonaisuus, jolla soul ja kantri ovat keskeisissä rooleissa. Tyylilajit yhdistävänä tekijänä on taustaltaan monikulttuurisen Giddensin suvereeni ja moneen taipuva ääni. Levyn lyriikallinen painopiste on Freedom Highwayn (2017) rasismin ja historiallisten vääryyksien julkituomisen sijasta ihmissuhdepohdinnassa.

Too Little, Too Late, Too Bad tekee tyylikkäästi potkivana soulina kerralla selväksi pettäjän kohtalon: ”I was the last chance to love you ever had”. Folkisti käynnistyvä If You Don’t Know How Sweet It Is lähettää sekin terveiset miehelle, joka ei ymmärrä parastaan. Hidas jazz-pala Who Are You Dreaming Of soi kuin 40-luvun elokuvan ääniraidalta ja maanläheinen Yet To Be saa vieraakseen Jason Isbelin.

Soulina alkanut albumi päättyy gospelilla maustetun Way Over Yonderin ja Good Ol’ Ciderin bluegrass-tuokion myötä kantritunnelmiin.

Lisää luettavaa