Arvio: Rivakasti genrestä toiseen – Sophie Ellis-Bextorin ääni on iskussa mutta japanilaisvaikutteisen levyn tuotanto on latteaa mössöä

Arvio julkaistu Soundissa 7/2023.
Kirjoittanut: Jari Mäkelä.

Arvio

Sophie Ellis-Bextor
Hana
Cooking Vinyl

Britpop-yhtye Theaudiencen vokalistina uransa aloittaneen Sophie Ellis-Bextorin kansainvälinen noste oli korkeimmillaan vuosituhannen alussa, kun hän lauloi Spillerin Groovejet-singlellä. Suomessakin noteerattu debyyttialbumi Read My Lips (2001) sisälsi muun muassa ikivihreän Murder On The Dancefloor -hitin.

Kunnianhimoisimman dance-albuminsa Make A Scene (2011) jälkeen Ellis-Bextor aloitti yhteistyön säveltäjätuottaja Ed Harcourtin kanssa ja vaihtoi genreä. Barokkipop-trilogian kaksi ensimmäistä osaa Wanderlust (2014) ja Familia (2016) menestyivät erinomaisesti.

”Japanilaisvaikutteinen” Hana on Harcourt-yhteistyön viimeinen hedelmä ja Ellis-Bextorin ensimmäinen uutta materiaalia sisältävä studioalbumi seitsemään vuoteen. Ellis-Bextorin persoonallinen ääni on upeassa iskussa ja Harcourtin haastavatkin melodiat taittuvat laulajalta vaivattomasti. Breaking The Circle ja Everything Is Sweet ovat potentiaalisimpia korvamatoja.

Moitteen sijaa löytyy levyn tuotannosta, joka saa kappaleet kuulostamaan ylituotetulta ja lattealta mössöltä. Ziljoonalle päällekkäiselle raidalle tallennetut koskettimet eivät muodosta ennakkoon mainostettua rikasta äänimaisemaa ainakaan näille korville.

Lisää luettavaa