CAROLA: Rakkauden jälkeen – kaikki levytykset ja arkistojen aarteita 1963-1988

Arvio julkaistu Soundissa 4/2011.
Kirjoittanut: Tero Alanko.

Ruotsinkieliseen aatelisperheeseen syntynyt Carola Standertskjöld (1941-1997) oli Suomen paras poplaulajatar 1960-luvulla. 1970-luvun alussa esiintymispelkoinen tähti sai tarpeekseen, ajoi kuorma-autokortin ja jäi töihin miehensä vihannestukkuun. 1980-luvun alussa hän palasi, mutta magia oli kadonnut.

Arvio

CAROLA
Rakkauden jälkeen – kaikki levytykset ja arkistojen aarteita 1963-1988
Warner Music

Ruotsinkieliseen aatelisperheeseen syntynyt Carola Standertskjöld (1941-1997) oli Suomen paras poplaulajatar 1960-luvulla. 1970-luvun alussa esiintymispelkoinen tähti sai tarpeekseen, ajoi kuorma-autokortin ja jäi töihin miehensä vihannestukkuun. 1980-luvun alussa hän palasi, mutta magia oli kadonnut. Kepeällä Maria, Maria -levyllä (1980) on hetkensä, mutta Sydämeen jäi soimaan blues -albumi (1985) soi ajanmukaisena iskelmänä ajanmukaisilla – siis kerrassaan kauheilla – soundeilla.

1960-luvulla Carola levytti ajan henkeen nähden harvakseltaan, singlen tai kaksi vuodessa. Hänen ensimmäinen albuminsa oli vuonna 1970 ilmestynyt Kielletyt leikit. Levy oli aikamoinen sillisalaatti varta vasten tehtyjä kappaleita, tyyliltään erilaisia käännöksiä ja uusia versioita vanhoista suosikeista. Siinä mielessä Carolan musiikin järjestäminen uudestaan on antoisaa, että hän ei julkaissut yhtään ensiluokkaista albumia.

Kuten monet muut 1960-luvulla aloittaneet tähdet, myös Carola sai laulettavakseen kaikenlaista: iskelmiä, jazzia, chansoneita, elokuvasävelmiä, The Beatlesia ja niin edelleen. Yhtä lailla tavallista on, että tulkintojen skaala yltää jalokivistä mauttomuuksiin. Jos toisessa päässä ovat unohtumattomat Mä tahdon pojan, Kielletyt leikit, Rakkauden jälkeen sekä Penkki, puu ja puistotie, niin toisessa tulee vastaan mitä pahaisimpia renkutuksia. Lasse Mårtensonin kanssa vedetty Mä lähden Stadiin ei suinkaan ole raivostuttavin.

Ainutlaatuisia Carolan tulkinnoista tekevät hänen tumma ja taipuisa äänensä, loistava rytmityksensä sekä toisinaan herttaisesti sorahtava r-kirjain. Rakastamaansa jazzia hän ei päässyt koskaan äänittämään studiossa, vaan tämän kansion lukuisat näytteet ovat lähinnä radio- ja tv-nauhoituksia. Edes hiukan kankea koulukirjaenglanti ei vahingoita tulkintojen eläväisyyttä. 

Peräti kahdeksalle cd:lle levittyvän kansion lauluista yli kolmannes on julkaisemattomia. Upeasti kuvitetussa kirjassa eläinrakkaan Carolan ura käydään läpi asiallisesti. Tutustumiseen ja ihastumiseen riittää ihan hyvin samaan aikaan julkaistu kahden cd:n tai vinyylin versio.  

Lisää luettavaa