ERI ESITTÄJIÄ: Helium – Electromental Collection

Arvio julkaistu Soundissa 09/2000.
Kirjoittanut: Jukka Mikkola.
Helium esittelee tuoretta suomalaista konemusiikkia laajalla, mutta eheällä otteella. Tätä värikästä elektronista joukkoa yhdistää se, että kaikki levyn artistit ja kokoonpanot ovat esiintyneet Helium -klubin lavalla, Kulttuuriareena Gloriassa, Helsingissä.

Arvio

ERI ESITTÄJIÄ
Helium - Electromental Collection
Exogenic

Helium esittelee tuoretta suomalaista konemusiikkia laajalla, mutta eheällä otteella. Tätä värikästä elektronista joukkoa yhdistää se, että kaikki levyn artistit ja kokoonpanot ovat esiintyneet Helium -klubin lavalla, Kulttuuriareena Gloriassa, Helsingissä. Kyseessä ei kuitenkaan ole konserttiäänitysten kokoelma, vaan mielenkiintoinen valikoima studioraitoja. Esiintyjäkaarti on kiinnostava ja edustava: Transparents, Reuna, Lptone, Phokuz, Possible Apple, Jaques Laq, Koneveljet, Mac Mavis, gM4, x-Nemesis ja Brothom States. Levyn musiikin juuret ovat ambientissa ja elektrossa ja esiintyjät lainailevat monenkirjavia aineksia muun muassa teknosta, housesta, jazzista ja maailmanmusiikista, kukin omalla tyylillään. Kaikkia muut raidat ovat muualla julkaisematonta ja tuoretta tavaraa, mutta x-Nemesis on kaivanut arkistoistaan vuonna 1996 valmistuneen esityksen nimeltä Cocoon. Levyn ainoa live-äänitys on Koneveljien Terma, joka on tallennettu Heliumin keikalta viime toukokuussa.
Kokoonpanoaan varioiva Transparents tarjoilee levyn avausraidalla utuista avaruuskitarointia ja vierailevan saksofonistin Tapani Rinteen eteeristä sopraanoa. Tamperelainen Phokuz surffailee trip hop- ja lounge-tunnelmissa, maustaen rentoa menoa tyylikkäällä vocoder-laululla. Possible Apple esittelee jazzkitaroinnin ja haitarin soiton jaloa taitoa mukavasti nyrjähtäneen drum'n'bassin säestyksellä ja Lptone puolestaan seikkailee reippaan kompin varassa, mutta kevyesti, melodisen saksofonin kuljettamana. Levyn omalaatuisin raita on gM4:n eli gamman metamusiikillinen äänikertomus, joka on äänitetty Kairossa vuonna 2027.
Tämä kokoelma hämmentää mukavasti tämänhetkisen elektronimusiikin ja konemusiikin monenkirjavaa kenttää ja käsitteistöä. Nimitykset ja genret eivät milloinkaan vastaa soivaa todellisuutta, innokkuus ja ideat leijailevat aina rajojen ja määrittelyjen yli. Suomalainen elektromentalismi voi hyvin, myös kansainvälisessä katsannossa. 

Lisää luettavaa