HELICOPTER GIRL: How To Steal The World

Arvio julkaistu Soundissa 10/2000.
Kirjoittanut: Petri Silas.
Tommy Boy julkaisi 1998 islantilaisseireeni Móan levyn Universal, jonka Suomen Universal syystä tai toisesta jätti julkaisematta. Kyseinen kiekko on tyylikäs ja moderni, jokseenkin kokeilevakin elektro/tanssilevy.

Arvio

HELICOPTER GIRL
How To Steal The World
Instant Karma

Tommy Boy julkaisi 1998 islantilaisseireeni Móan levyn Universal, jonka Suomen Universal syystä tai toisesta jätti julkaisematta. Kyseinen kiekko on tyylikäs ja moderni, jokseenkin kokeilevakin elektro/tanssilevy. Jos Universal ei olisi aikoinaan tullut Tukholman Skivakademietistä mukaan, Helicopter Girlin How To Steal The World saattaisi kuulostaa jokseenkin tuoreelta tai eksoottiselta. Mutta koska esimerkiksi Móa ja Moloko ovat jo vieneet tämän naislaulajien esittämän nyrjähtäneen tanssimusiikin melko pitkälle, Miss Saigon -musikaalista logonsa varastanut Helicopter Girl maistuu skottilais-ghanalaista taustaa mainostavine bioineen lähinnä hyvin suunnitellulta tuotteelta.
Helicopter Girl (Jackie Joyce) kierrättää itse tuottamalla esikoisellaan kovasti Bristoliin nojaavia juttuja, ja Trickyn kesyin kiekko Maxinquaye lienee pyörinyt hänen soittimessaan melko lailla. Niinpä keskitasoisia biisejä sisältävä albumi onkin rehellisesti sanoen kiinnostava lähinnä parin makuun ja kuuntelutottumuksiin liittyvän asian tarkastelussa. Ensinnäkin albumi on osaltaan hyvä indikaattori siitä, miten pian radikaalimmat ja kummeksutut ideat päätyvät marginaaleista valtavirtaan. Toisekseen albumin avulla voi jälleen kerran yrittää mittailla, kuinka pitkän varjon se tämän lehden sivujakin sulostuttava taskukokoinen geysirien geisha onkaan musiikkimaailman ylle onnistunut heittämään. 

Lisää luettavaa