KELE OKEREKE: The Boxer

Arvio julkaistu Soundissa 6/2010.
Kirjoittanut: Timo Harjuniemi.

Äkkivääränä jälkipunkpoppoona aloittaneen ja sittemmin jossain määrin syntetisoituneen Bloc Partyn johtohahmo Kele Okereke lähtee – hieman toisen bändikarkurin Thom Yorken tavoin – koettelemaan siipiään pidemmälle viedyn elektronisen ilmaisun parissa.

Arvio

KELE OKEREKE
The Boxer
Coop

Äkkivääränä jälkipunkpoppoona aloittaneen ja sittemmin jossain määrin syntetisoituneen Bloc Partyn johtohahmo Kele Okereke lähtee – hieman toisen bändikarkurin Thom Yorken tavoin – koettelemaan siipiään pidemmälle viedyn elektronisen ilmaisun parissa. Mutta siinä missä meritoituneen mestarismies Yorken Eraser-soolo (2006) oli vaikuttava monumentti ja voimannäyttö, jää kisälli Okereken The Boxer hieman sekavaksi harjoitelmaksi, jonka hyvien ideoiden ja hahmotelmien ympärille ei muodostu koherenssia.

The Boxerin viitekehyksenä on ennen kaikkea englantilainen moderni bassomusiikki, jossa dubstepista tuttu rytmiikka fuusioituu teknon, housen ja jopa elektron ja glitchin kanssa. Paikoin keitosta rikastetaan lo-fi-henkisillä sämpleillä ja Okereken indietaustasta muistuttavilla, kovin blocpartyaanisilla melodiakuluilla.

Suureellisen valtavirtaindien ja elektronisen tanssimusiikin sommitelmana The Boxer toimii hetkittäin oivasti. Housemaisesti nykivä On The Lam ja hyvin ajanmukainen postdubstep-tulkinta, ennakkoluuloitta paukkuva Yesterday’s Gone ovat sitä sointia, jota levyn soisi tarjoilevan enemmänkin. Valitettavan usein Okereke kuitenkin hukkuu liian tuhdiksi jalostettuun ja kompromisseja versovaan hetteikköön.

Lisää luettavaa