KHID: Ohi

KHID
Ohi
Monsp

Jos suomenkielisen hiphopin tekijät pitäisi sijoittaa pyramidin eri kulmiin, olisi Khid eli Kristo Laanti huipulla, terävimmän kärjen tuntumassa. Myös DJ Krid-lokk -nimellä musiikkia tekevä Laanti on vastannut viime vuosina suomenkielisen hiphopin saralla niin mielenkiintoisimmista biiteistä kuin lyriikoistakin.

Levyn ensimmäisestä kappaleesta alkaen on selvää, että Khid tietää sen itsekin. Ohi on artistiroolin omakuva baarin kulmapöydästä kerrottuna: monikerroksinen irtisanoutuminen yhteiskunnasta, sen vallitsevasta keskustelukulttuurista, hiphopista ja genren eetoksesta. Khid sanoo itsensä irti genren sisällä vallitsevasta diskurssista, johon kuuluu esimerkiksi 90–luvun hiphopin ihannointi. Tämän hän tekee paitsi ulkopuolisuutta alleviivaavilla lyriikoillaan, niin etenkin brittiläisestä grimesta ja bassomusiikista ammentavilla kokeellisilla, kauniinkolkoilla biiteillään – jotka tuntuvat olevan Khidille itselleen ensisijaisia lyriikoihin nähden.

On helppo ymmärtää, mistä Ohi kumpuaa. Asetelma on sikäli huvittava, että halusi tai ei, niin viimeistään tämän erinomaisen levyn myötä Khid itse on genren keskiössä. Ohi on suomenkielisessä hiphopissa harvinainen tapaus: originelli, ehyt, hienosti tuotettu ja kirjoitettu ilman vaivaannuttavia hiphop-kliseitä.